01/02/2020 | Barcelona | Activitats > Cinema
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Casa Àsia presenta un nou cicle de cinema procedent de l’Índia amb vuit pel·lícules recents, que mostren la diversitat d’una societat inabordable. Tractant-se d’un país amb 24 idiomes oficials i més de 1.600 llengües, a les quals corresponen cultures i identitats diverses, és fàcil imaginar que el cinema, malgrat la seva proliferació a aquest país, mai podrà esgotar les seves narratives.
Cancel·lada la sessión del dissabte 14 de març

El primer cas és la pel·lícula Bhonsle (2018), dirigida per Devashish Makhija, que va obtenir el premi a millor director i millor guió en la Secció Oficial del Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN 2019, en la qual es qüestiona la identitat de l’estranger o del migrant en un país on sembla que no existeixen fronteres físiques, però que en realitat si existeixen, encara que ocultes i exigeixen el seu reconeixement. Els interrogants se succeeixen en relació a la definició d’identitat i a la propietat de la terra a la qual aquella pertany. De fet, la importància d’aquesta pel·lícula es deu a la seva narrativa, que és constitutiva de tots els temes que es connecten entre si en una societat plural tant en l’aspecte religiós com social i on la tolerància és una regla d’or per a la convivència. Els títols restants Khejdi, Painting Life, Darklight, Oxigen, Pipsi: A Bottle Full of Hope i Namdev Bhau: In Search of Silence han estat produïts entre 2018 i 2019 amb l’única excepció de Agam que es va realitzar en 2017. Totes les pel·lícules programades són drames que exposen el malestar d’una gran societat dividida socialment i en les grans ciutats de la qual la demografia incrementa la densitat poblacional multiplicant els conflictes domèstics. Pel·lícules com Oxigen s’aparten d’aquestes característiques generals, ja que l’acció es roda en els boscos verges de Poonch i als voltants de Caixmir. No obstant això, la trama denuncia la corrupció de certs empleats públics que pretenen enriquir-se a costa de la tala incontrolada d’arbres. Aquesta pel·lícula dirigida per Shoib Nikash Shah que tanca el cicle, es va presentar en el Festival de Cannes de 2019 i en la passada edició del Asian Film Festival Barcelona.

PROGRAMACIÓ:

Dissabte 1 de febrer de 2020, 20h

Bhonsle | Dir: Devashish Makhija | 2018 | 128’ | Drama | VOSC

Amb “Bhonsle” el seu director tracta de formular una de les preguntes més urgents dels nostres temps: Qui és un migrant? Què defineix a algú com un foraster? On està la línia que marca les fronteres? Qui decideix qui està dins i qui està fora d’aquesta línia? Si cadascuna de les nostres històries es remunta prou, no som tots migrants en les nostres terres d’una forma o una altra? Pot l’home fins i tot reclamar una terra com a seva? Quan ens vam tornar tan arrogants com espècie? I finalment, quin serà el preu d’aquesta arrogància? La pel·lícula es va presentar en diversos festivals internacionals. Va guanyar el premi a millor director i millor guió en la secció oficial del Asian Film Festival Barcelona 2019.

Devashish Makhija és cineasta, guionista, artista gràfic, escriptor de ficció i poeta. Ha assistit i investigat per a “Black Friday” (2004) i va ser assistent de direcció en “Bunty aur Babli” (2005). Ha escrit nombrosos guions i llibres, i va organitzar l’exposició d’art “Occupying Silence”. Com a guionista i director, ha participat en els curtmetratges “Taandav” (2016), “El’ayichi” (2015), “Rahim Murge pe mat ro” (2010) i “Absent” (2016), i els llargmetratges “Aiji” (2017) i “Bhonsle”.

Dissabte 8 de febrer de 2020, 20h

Agam | Dir: Sumit Mishra | 2017 | 88’ | Drama | VOSE

“Agam” és una pel·lícula basada en tres històries, “Yatra”, “Manikarnika” i “Deh-Tantra”, ambientades a la regió de Banaras, concretament a les ciutats de Shiy, Shay i Occult. La trama explora com es desenvolupa la vida de tres persones. En “Yatra”, un viatger que ha aconseguit trencar els seus lligams amb el monestir hindú “God head and the Math” i emprèn un viatge en cerca del coneixement i la veritat. En “Manikarnika”, una dona joven que tracta de suportar la pudor i les vistes a les pires funeràries de la seva nova casa. I finalment, “Deh-Tantra” és una història d’amor i atracció entre un home i una dona, que s’endinsa en la psicologia femenina i masculina. La pel·lícula s’ha presentat al Caire International Film Festival 2017, el Dhaka International Film Festival 2018 i el Zanzibar International Film Festival 2017.

Sumit Mishra és pintor, director d’art i cineasta. Després dels seus començaments en la pintura, la literatura i sobretot en la direcció artística en la petita i pantalla gran, ara ha fixat la seva atenció a exercir-se com a guionista i director. Ha col·laborat en produccions com “Amrita and I”, la qual ha guanyat nombrosos premis i reconeixements. El seu últim treball, “Agam”, és un projecte ambiciós que representa tres cares diferents de la cultura de Banaras.

Dissabte 15 de febrer de 2020, 20h

Khejdi | Dir: Rohit Dwivedi | 2018 | 92’ | Drama | VOSE

Khejdi neix com una persona intersexual, i el seu pare, tement l’ostracisme i la condemna de la societat que podria patir, la manté tancada a casa. Per a evitar que els vilatans la vegin i la matin, li diuen que si surt, contraurà una malaltia perillosa. Ella creix protegida i innocent davant la forma en la qual funciona el món. No obstant això, intueix que manca alguna cosa en la seva vida, a més de la falta de socialització i contacte humà. Ara que és una dona jove, Khejdi comença a qüestionar al seu pare i tot el que li ha comptat, com a primer pas per a acabar trobant el seu lloc en el món, trobant-se amb la crua realitat social del seu entorn. La pel·lícula es va presentar al Delhi Hàbitat Film Festival 2019, el Dhaka International Film Festival 2019 i el Kashish Mumbai International Queer Film Festival 2018.

Rohit Dwivedi és un dels directors de sèries televisives més aclamats per la crítica en la indústria de televisió índia. Ha debutat com a director amb “Kaisa Yeh Pyaar Hai”(1996). Nadiu de Kanpur, Rohit Dwivedi s’ha llicenciat en art per la Universitat de Delhi, i es dedica a preservar el teatre hindi juntament amb altres formes d’arts escèniques reconegudes mundialment.

Dissabte 22 de febrer de 2020, 20h

Painting Life | Dir: Bijukumar Damodaran | 2018 | 140’ | Drama | VOSE

Un equip dirigit per un reeixit cineasta de Bollywood arriba a un remot llogaret de l’Himàlaia per a filmar un vídeo musical i una seqüència de ball. Aviat es troben aïllats del món exterior després d’unes pluges torrencials i lliscaments de terra, i obligats a passar per diverses intenses i inoblidables experiències. Com aquests dies accidentats pel setge afecten els pensaments i les prioritats del cineasta, constitueix el tema central de la pel·lícula. La pel·lícula es va presentar en quatre festivals de cinema internacionals. Va guanyar el premi al Millor Guió en el Aurangabad International Film Festival 2019 i el Premi de la Crítica al Porto International Film Festival 2019.

Bijukumar Damodaran, també conegut com a Dr.Biju, és un guionista i cineasta guanyador de tres premis nacionals a l’Índia. Les vuit pel·lícules que ha realitzat durant l’última dècada han obtingut cinc premis nacionals de cinema, quatre seleccions de panorama indi, tretze premis de cinema estatals de Kerala i molts altres reconeixements nacionals i internacionals. Les pel·lícules de Dr. Biju s’han projectat en festivals de cinema de renom mundial. “Painting Life” és la seva primera pel·lícula en anglès. Ha estat rodada íntegrament en l’estat de Sikkim de l’Himàlaia amb un elenc i un equip d’origen indi provinent de més de deu estats diferents.

Dissabte 29 de febrer de 2020, 20h

Darklight | Dir: Mayur Hardas | 2018 | 113’ | Drama | VOSE

És l’eterna resplendor de la ment el que motiva a la gent a viure una vida bella. Una noia a mitjan seus vint anys està atrapada en una vida avorrida, i la càrrega de la pressió social i les expectatives familiars. Sent la major, els seus pares esperen que s’estableixi, amb una bona feina i carrera. La seva vida està estancada en un estrany cercle viciós i no pot avançar segons les expectatives de la seva família. En molt poc temps la seva vida donarà un gir totalment inesperat, i començarà una lluita per la llibertat i la supervivència. Pel·lícula no recomanada per a menors de 16 anys.

Mayur Hardas és editor, director de fotografia, director cinematogràfic i guionista. És conegut per “Raakshas” (2018), “Cycle” (2018) i “Hostel Days” (2018). “Darklight” és el seu primer llargmetratge com a director i guionista.

Dissabte 14 de març de 2020, 20h

Pipsi: A Bottle Full of Hope | Dir: Rohan Deshpande | 2018 | 98’| drama | VOSE

Ambientada a la zona rural de Maharashtra, “Pipsi” proporciona una visió de món a través dels ulls de dos nens. La trama se centra en la història de Chaani, de vuit anys, i la seva millor amiga Balu. Chaani s’embarca en un esperançador viatge per salvar la seva mare malalta, amb la ferma convicció que el seu destí està lligat a la vida d’un peix al que li diu Pipsi. La seva millor amiga, Balu, és el seu suport constant a través d’aquesta apassionant empresa. La pel·lícula s’ha presentat al Jio MAMI Mumbai Film Festival 2017.

Rohan Deshpande és editor de cinema. És conegut per “Picnic” (2019) i “Sobat” (2018). “Pipsi” (2018), la seva pel·lícula debut com a director, presenta una bonica història sobre la fe innocent i l’esperança obstinada.

Dissabte 21 de març de 2020, 20h

Namdev Bhau: In Search of Silence | Dir: Donar Gai | 2018 | 84 ‘| drama | VOSC

Namdev Bhau és un xofer de 65 anys que s’ha cansat dels sorolls de la ciutat de Mumbai i ha fet vot de silenci. Un dia, decideix deixar-ho tot a la recerca del “Silent Valley”, un fenomen natural conegut per produir un so proper als zero decibels. Durant el seu viatge, es troba amb un exasperant nen de 12 anys, que està realitzant la seva pròpia expedició en solitari al místic “Castell Vermell”. La pel·lícula s’ha presentat al Delhi Habitat Film Festival 2019, el Jio MAMI Mumbai Film Festival 2018, el BFI London Film Festival 2018 i el Busan International Film Festival 2018.

Com a part del conegut grup de teatre ucraïnès “Incunabla”, Donar Gai ha treballat amb diversos directors de teatre de renom, com Andriy Pryhodko, Tetyana Shuran i Vladislav Troitksiy. Després d’obtenir una llicenciatura i un màster en filosofia amb una especialització en cinema i teatre a Kíev (Ucraïna), Donar ser convidada a l’Índia per dirigir una obra de teatre a Gwalior i també per ensenyar escriptura creativa i apreciació cinematogràfica a Whistling Woods International a Mumbai. Des de llavors, Donar ha estat escrivint i dirigint llargmetratges, programes de televisió, anuncis, curtmetratges i vídeos musicals a l’Índia. Les seves primeres pel·lícules originals estan profundament arrelades a l’Índia però tenen un ampli abast internacional, ja que se’ls reconeix una sensibilitat europea.

Dissabte 28 de març de 2020, 20h

Oxygen | Dir: Shoib Nikash Shah | 2019 | 82 ‘| drama | VOSC

Rodat en els imponents boscos verges de Poonch, Surankot i les àrees circumdants del Caixmir, “Oxygen” és un retrat sobre l’ambigüitat moral present en la corrupció dels empleats públics amb salaris baixos. Així, la trama central de la pel·lícula gira al voltant de el dilema que els baixos salaris i els acords temptadors plantegen als mal pagats i subocupats funcionaris, i la consegüent lluita dels funcionaris honestos contra el sistema establert. La pel·lícula es va presentar a Cannes Film Festival 2019.

Shoib Nikash Shah és director, productor i actor originari de Pamrot, un petit poble situat prop de la frontera d’Indo Pak. El seu interès i passió pel cinema va començar de ben jove. La seva primera pel·lícula com a actor va ser en el paper protagonista de “Identity Card” (2014), que es va presentar en una convenció a Brussel·les i va guanyar reconeixement internacional. Altres de les pel·lícules per les quals és conegut són “Mantostaan” (2017) i “Side A & Side B” (2018), les quals van guanyar premis a l’Millor Actor.

01/02/2020
Casa Àsia i Cinemes Girona, amb la col·laboració de Basil Content.