14/12/2019 | Barcelona | Activitats > Cinema
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Del 14 de desembre al 25 de gener els Cinemes Girona de Barcelona ofereixen una sèrie de projeccions on la vida quotidiana i els nusos de conflicte associats a la vida domèstica dominen la pantalla, en el que anomenem el cinema japonès més recent en mans de les generacions més joves de cineastes que tracten de repercutir els escenaris comuns d’una societat que sobreviu entre la tradició i els models contemporanis.

El Japó apareix a través de les finestres que el cinema ens obre sobre la realitat, sorprenent-nos amb situacions en les quals podem reconèixer-nos en els seus protagonistes. Aquest cinema hereta les aportacions fetes per uns cineastes com Yasujiro Ozu o Akira Kurosawa, però també les que ha fet la literatura des de la segona meitat del segle XX fins al moment actual. Les set pel·lícules que es presenten en aquest cicle han estat rodades entre 2018 i 2019, i en tots els casos se’ns mostra la complexitat dels mons als quals se’ns permet accedir, amb la intenció que puguem identificar la solitud de les figures d’un paisatge urbà que atreu a l’estranger pel seu caràcter identitari, i perquè ha sabut incorporar el passat en el present al qual la imatge en moviment ens introdueix amb una facilitat que cap altre mitjà de comunicació pot aconseguir.

Dissabte 14 de desembre de 2019

20.00 h HIS LOST NAME, Dir: Nanako Hirose | 2018 | 113’ | Thriller

Troben a un jove semi-inconscient a la riba del riu. Un vidu de mitjana edat, Tetsuro, dóna recer a l’home, que no diu res més que el seu nom “Shin-ichi”. Encara que desconcertat per l’entusiasme de l’ancià, que tracta a Shin-ichi com al seu propi fill proporcionant-li un lloc per a viure i un treball, Shin-ichi comença a sentir-se a gust i tracta de confessar el seu passat. Mentrestant, s’estén un rumor sobre un incident de fa temps a la ciutat i la gent comença a sospitar del foraster. La pel·lícula es va estrenar en el Busan International Film Festival 2018, i va participar en el Hong Kong International Film Festival 2019 i en la secció oficial panorama del Asian Film Festival Barcelona 2019.

Nanako Hirose és una directora japonesa que, després de llicenciar-se de la Universitat d’Art de Musashino, es va unir a la companyia de producció BUN-BUKU de Kore-eda Hirokazu el 2011. La pel·lícula “His Lost Name” marca el seu debut al cinema.

Dissabte 21 de desembre de 2019

20.00 h ASIAN THREE-FOLD MIRROR 2018: JOURNEY, Dir: Edwin, Daishi Matsunaga, Degena Yun | 2018 | 83’ | Drama

Aquesta antologia engloba tres pel·lícules sobre viatges fetes per tres directors de tres països diferents: cadascuna tractant sobre un viatge. “The Sea”, de Degena Yun (Xina), segueix a una mare i el seu fill en un viatge per mar des de Pequín. “Hekishu”, la de Daishi Matsunaga (Japó), mostra el viatge d’un empresari japonès involucrat en el desenvolupament de les infraestructures a Yangon. L’última és una pel·lícula titulada “Variable No.3” d’Edwin (Indonèsia), que conta la història d’un viatge d’una parella a Tòquio. La pel·lícula es va presentar mundialment al Tòquio International Film Festival 2018 i va participar en la secció especial del Asian Film Festival Barcelona 2019.

Edwin és un director i escriptor indonesi conegut per les seves pel·lícules “Blind Pig Who Wants to Fly” (2008) i “A Very Boring Conversation” (2006). Daishi Matsunaga és director i actor japonès. Des de l’any 2000, ha treballat principalment com a director de publicitat, vídeos musicals i documentals. Degena Yun és directora i guionista xinesa nascuda a Mongòlia Interior i amb seu a Pequín.

Dissabte 28 de desembre de 2019

20.00 h CALL FOR DREAMS, Dir: Ran Slavin | 2018 | 83’ | Drama, Thriller

En un Tòquio xopat per la pluja i des d’un apartament en un gratacel, Eko es complica la vida en publicar un anunci de Call For Dreams en el periòdic. Ella va visitant als desconeguts que li deixen descripcions dels seus somnis en el seu contestador automàtic, i els descodifica. Els detalls s’acumulen en una xarxa de somnis que involucra a la seva veïna, un mafiós rus, una culturista, una anciana i un detectiu israelià que investiga un assassinat a Tel Aviv, en una història que es desenvolupa en línies paral·leles. La pel·lícula va participar en la secció NETPAC del Asian Film Festival Barcelona 2019.

Ran Slavin és cineasta, videoartista i productor experimental de música electrònica. El treball de Ran Slavin es basa en projectes i mitjans creuats, sovint dissenyats per a llocs específics. Aquest inclou cinema, instal·lació de vídeo, composició de so, fotografia i edicions impreses. La inclusió d’arranjaments influenciats pels somnis doten de sorprenents fusions del digital i el real a les seves obres, amb narratives de desorientació, ciència-ficció i neo-noir. És conegut per “Call for Dreams” (2018), “The Insomniac City Cycles” (2009) i “Ursulimum” (2011).

Dissabte 4 de gener de 2020

20.00 h AND YOUR BIRD CAN SING, Dir: Sho Miyake | 2018 | 107’ | Drama

La pel·lícula naturalista i esclaridora de Miyake Sho retrata el viatge sense rumb fix de la joventut cap a l’amor i la maduresa. Emoto Tasuku interpreta a un protagonista anònim amb una mandrosa visió del món que es veu desafiada subtilment quan la seva nóvia, Sachiko, es troba amb el seu company d’habitació desocupat, Shizuo. Basada en una novel·la de 1982 del ja desaparegut Sato Yasushi, aquesta pausada comèdia dramàtica capta les idíl·liques divagacions i la incansable malenconia de la joventut que s’acosta a la maduresa. La pel·lícula va ser nominada a la Millor Pel·lícula i va guanyar el premi al Millor Actor en els Kinema Junpo Awards 2019; i es va presentar en el Berlin International Film Festival 2019, el Tòquio International Film Festival 2018 i el Hong Kong International Film Festival 2019; i va participar en la secció discoveries de l’Asian Film Festival Barcelona 2019.

Sho Miyake és director i escriptor. Va completar el curs introductori de ficció a l’Escola de Cinema de Tòquio el 2007. És conegut per “Playback” (2012) i “Wild Tour” (2019).

Dissabte 11 de gener de 2020

20.00 h 12 SUICIDAL TEENS, Dir: Tsutsumi Yukihiko | 2019 | 117’ | Thriller

Dotze joves que s’estan preparant per a complir amb el seu pacte suïcida en un hospital abandonat, descobreixen el cadàver d’un noi desconegut. A mesura que augmenta la tensió, han de preguntar-se si hi ha un assassí entre ells, i si poden seguir endavant amb el seu pacte. Aquest thriller captivador aborda l’alarmant problema del suïcidi generalitzat entre els adolescents contemporanis. La pel·lícula es va presentar al Hong Kong International Film Festival 2019 i va participar en la secció oficial de l’Asian Film Festival Barcelona 2019.

Yukihiko Tsutsumi és cineasta, director i artista visual japonès. Ha començat la seva carrera realitzant videoclips de música i s’ha diversificat abastant multitud d’àmbits, inclosos els esdeveniments teatrals i musicals, les sèries televisives, la publicitat i les pel·lícules en la pantalla gran. La seva pel·lícula “Beautiful Dreamer” (2000) ha estat un èxit de taquilla al Japó.

Dissabte 18 de gener de 2020

20.00 h PORTRAITS OF A RAINBOW, Dir: Ayumi Nakagawa | 2018 | 79’ | Documental

El famós fotògraf Leslie Kee és sobretot conegut per les seves fotografies de moda i els seus retrats de famosos com Madonna. Treballa per tot el món i viu des de fa vint-i-cinc anys al Japó, un país que viu l’auge del moviment pels drets LGBTQ, tot i que són molts els que han de continuar mantenint oculta la seva orientació sexual. El mateix Leslie, sent gai, no pot explicar-li a la seva família, que resideix a Singapur. Tot i així, s’embarca en un ambiciós projecte per fotografiar a deu mil persones LGBTQ, amb l’objectiu de fer l’exposició Out in Japan. La primera vegada, a la conservadora ciutat japonesa de Nara, hi ha poca assistència, però Leslie continua fent retrats.

La cineasta Ayumi Nakagawa va seguir aquest fotògraf durant un any, mentre feia els primers mil retrats. Es va centrar en la vida de quatre persones: una parella de dones que intentaven ser mares, un defensor de les persones amb VIH i un home transgènere en procés de dol després del suïcidi de la seva parella. Pel camí, el mateix Leslie va anar transformant-se poc a poc també, gràcies a aquesta experiència commovedora.

Dissabte 25 de gener de 2020

20.00 h LOS ALBORES DEL KAIJU EIGA, Dir: Jonathan Bellés | 2019 | 50’ | Documental, Ciència Ficció

Al Japó l’amenaça nuclear va influenciar en la creació del kaiju eiga, que es refereix a un gènere de pel·lícules de monstres gegants. El primer kaiju eiga va ser Godzilla (1954). Durant més de sis dècades, hi ha hagut diverses generacions de cineastes que han mostrat al monstre en diferents formats tenint en compte la relació entre Godzila i la bomba atòmica. Però, quin és l’origen d’aquesta unió, i com ha evolucionat al llarg dels seus més de seixanta anys d’història? Descobreix aquesta història a través de més de vint entrevistes a cineastes, actors i experts en cinema que han treballat en les pel·lícules de Godzilla des del 1954 fins a l’actualitat.

Jonathan Bellés (Castelló de la Plana, 1988) és productor, director i guionista de curtmetratges, videoart i documentals espanyol. És llicenciat en Belles Arts i Doctor en Arts per la Universitat Politècnica de València. Bellés ha dirigit documentals com “René Magritte: drôle de bonhomme” (2010), que tracta sobre la vida del pintor belga Magritte, “No es cosa de risa” (2016), que aprofundeix en els secrets de la comèdia a Espanya i “Los albores del kaiju eiga “(2019), un documental sobre els orígens del popular monstre Godzilla lligats a l’era atòmica. A més, ha produït, escrit i dirigit obres de vídeo art i vídeo dansa, com ara “L’ennéagramme” (2011), guanyadora del premi nacional de vídeo art València Crea i “Ateneu” (2016), una obra que s’endinsa en la tèrbola relació entre dos personatges que busquen el perdó.

14/12/2019
Casa Asia i Cinemes Girona amb la col·laboració de Japan Foundation i 451 Productions.