25/02/2020 | Madrid | Activitats > Cultura
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

El Cicle de Música Clàssica organitzat pel Centre Cultural Coreà en col·laboració amb l’Acadèmia i amb Casa Àsia, inaugura la seva programació de l’any 2020 amb un concert del violoncel·lista Sung-Won Yang i el pianista Enrico Pace, els qui interpreten la integral de les sonates per a violoncel de Beethoven, en el marc del 250 aniversari del naixement del gran mestre alemany.

La República de Corea ha aconseguit un lloc de privilegi en la interpretació de música clàssica, amb un elevat nivell de virtuosos músics que han rebut nombrosos reconeixements i guardons en els més prestigiosos certàmens internacionals. Per tercer any consecutiu, el Centre Cultural Coreà a Espanya, en col·laboració amb l’Acadèmia, ha programat el Cicle de Música Clàssica, propiciant l’actuació d’importants intèrprets coreans.

Durant el segle XVIII, el violoncel modern, descendent de la família de la viola da gamba del primer Barroc, va anar superant a poc a poc el seu discret paper com a instrument de continu per a mostrar les seves possibilitats com a instrument solista. Algun violoncel·lista-compositor, com Luigi Boccherini va compondre obres que mostraven la capacitat del cello com a protagonista dotat d’un virtuosisme com, sens dubte, era ell. Vivint encara Boccherini, el jove Beethoven va començar a Viena la composició de les seves 5 Sonates per a violoncel i piano que constitueixen el primer grup important d’obres per a aquest duo instrumental treballat camerísticamente, és a dir, com a diàleg entre iguals i, per descomptat, són les primeres Sonates per a violoncel i piano que exemplifiquen el pas del Classicisme al Romanticisme.

Les dues Sonates op. 5 daten de 1796, de la primera època de Beethoven, quan la seva música encara deixava veure amb claredat la seva filiació clàssic-vienesa, amb models en Haydn i Mozart. La seva tercera sonata per a cello i piano, la Sonata op. 69, va ser composta entre 1807 i 1808, és a dir, és coetània de les Simfonies 5 i 6 (Pastoral) o, dit d’una altra manera, representa la “segona època” de la trajectòria creativa beethoveniana, la seva anomenada etapa heroica. Finalment, les dues Sonates per a violoncel i piano op. 102, es daten en 1815-16, de manera que se situen cronològicament entre les Simfonies 8 i 9 (Coral), és a dir, en el començament de la tercera i última època de la carrera de Beethoven, la més profunda i personal.

Així doncs, repassar en una àmplia sessió monogràfica la integral de les Sonates per a cello i piano de Beethoven equival a fer un recorregut que resumeix admirablement l’evolució del pensament musical i de l’estètica d’un dels més genials creadors de la història.
No és mal exercici, en aquest any en què tothom s’inclina davant Beethoven commemorant el 250 aniversari del seu naixement. (Text de José Luis García del Busto)

El violoncel·lista Yang Sungwon ha actuat a tot el món com a solista i músic de cambra. Ha fet concerts solistes i de música de cambra en llocs prestigiosos com Alice Tully Hall en el Lincoln Center de Nova York, Salle Pleyel i Théâtre des Champs Elysées a París, entre altres llocs.

Músics:
Sung-Won Yangvioloncel
Enrico Pace, piano

Programa:

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Sonata per a violoncel i piano n. 1, op. 5-1
Sonata per a violoncel i piano n. 2, op. 5-2
Sonata per a violoncel i piano n. 3, op. 69
Sonata per a violoncel i piano n. 4, op. 102-1
Sonata per a violoncel i piano n. 5, op. 102-2

El concert tindrà lloc el dimarts 25 de febrer a les 11:00 a la Real Academia de Bellas Artes amb una duració aproximada d’uns 150 minuts, l’entrada és gratuïta amb aforament limitat.

25/02/2020
Centre Cultural Coreà amb la col·aboració amb la Real Academia de Bellas Artes i Casa Àsia.