03/05/2021 | Activitats > Política i societat
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Tot i la industrialització i modernització del període Meiji (1868-1912), la vida japonesa segueix estant íntimament lligada a les quatre estacions (季節, kisetsu) perquè per als japonesos les estacions no són només un concepte meteorològic, sinó també summament cultural. Així ho demostren multitud de festivals, celebracions anuals, productes i articles diversos i fins i tot menjars i aliments que giren al voltant de les quatre estacions, que realment organitzen la vida dels japonesos.

El Japó va ser un país en què l’economia estava basada en l’arròs i els agricultors i grangers van ser la segona classe en importància de país. Per això, les quatre estacions de l’any tenien una gran importància per treure el màxim partit al camp i als productes estacionals. En l’actualitat, la majoria de japonesos ja no viuen del camp i per tant no necessiten comprendre els canvis estacionals ni els calendaris agrícoles. Però la veritat és que les quatre estacions de l’any segueixen molt presents en la vida diària del japonès contemporani perquè li permeten mantenir aquesta connexió amb la seva història, la seva cultura i amb el seu passat.

1a sessió: Setsubun i l’arribada de la primavera

En aquesta sessió, després d’una breu introducció en la qual veurem com les quatre estacions han impactat a la poesia haiku, la decoració, els dolços tradicionals wagashi o fins als quimonos, coneixerem quan i com comença la primavera al Japó i veurem en detall tots els esdeveniments destacats d’aquest període. Especialment ens aturarem en els festivals i festivitats relacionats amb la floració dels cirerers, un moment molt esperat en la vida dels japonesos que té un impacte que els porta a menjars i dolços típics que només trobarem en aquesta època.

2a sessió: Estiu i la festivitat de l’Obon

En aquesta segona sessió, veurem com la vida dels japonesos canvia a l’arribar l’estiu: una època terriblement calorosa i humida. Repassarem quins són els festivals típics d’aquest moment i la seva relació amb la festivitat de l’Obon, el “dia dels morts” del Japó. Coneixerem els menjars típics i els estris bàsics que es troben a les cases japoneses per suportar millor les calors de l’estiu.

3a sessió: Tardor i el canvi de color de les fulles

A la tercera sessió deixarem enrere la intensa calor de l’estiu japonès i ens endinsarem en una de les èpoques més boniques de l’any japonès. I és que l’arribada de la tardor torna els boscos, parcs i jardins del Japó de colors vermellosos, ataronjats i grocs, un espectacle de la naturalesa anomenat “koyo” o comunament “momiji”. Veurem com justament aquest espectacle té un impacte directe en la vida dels japonesos, a tots els nivells.

4a sessió: Hivern i l’Any Nou

En aquesta última sessió, veurem com l’arribada de l’hivern no només porta canvis a la gastronomia japonesa, sinó que marca la fi de l’any, un moment de gran importància en el calendari japonès. Veurem com se celebra l’Any Nou i les tradicions associades a aquest moment tan especial, de profund significat simbòlic.

Professors:

Laura Tomàs Avellana. Llicenciada en Traducció i Interpretació amb anglès i japonès per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), postgraduat en Societat i Cultura de l’Àsia oriental i màster en Societat i Cultura de l’Àsia Oriental per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ha treballat com a traductora, community manager i experta en comunicació, social media i màrqueting en línia per a diferents empreses tant nacionals com internacionals abans de dedicar-se a temps complet a Japonisme.

Luis Rodríguez. Enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) i màster a la Xina i el Japó: món contemporani per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Luis ha estat responsable de comunicació i social media en agències de PR i de publicitat i ha estat professor en diferents cursos de màster i postgrau sobre màrqueting en línia, màrqueting de influencers, ètica blogger i social mitja (IED, KSchool). Així mateix, actualment, a més de Japonisme, és professor en el màster executiu de màrqueting digital a Windup School (Màlaga) i professor de fotografia digital per ADR Infor.

Japonisme va ser creat el 2006 i és el projecte de divulgació de cultura japonesa i viatges al Japó de Laura Tomàs i Luis Rodríguez. S’ha convertit en el web líder en espanyol sobre el Japó, gràcies a la rigor de la seva informació, a la qualitat de les seves imatges i a tractar tots els temes d’una forma extensa i detallada però accessible per a tothom.

03/05/2021 – 24/05/2021

3 al 24 de maig.
Dilluns, de 18.00 h a 19.30 h
4 sessions d’1,5 hores. Durada del curs: 6 hores.
Inscripcions obertes.

Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.

39 euros.

Casa Àsia, amb la col·laboració de Japonismo.