15/09/2021 | | Activitats > Cultura
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Potser, alguna vegada us heu preguntat per què als japonesos els agrada tant Gaudí. Tots tenim al cap les estampes amb turistes japonesos davant de la Sagrada Família, el parc Güell o la Pedrera. Com pot ser que territoris tan llunyans com Barcelona i el Japó tinguin una connexió tan forta? És una moda passatgera o hi ha algun motiu darrere de tot això?

En aquest curs veurem que el modernisme va tenir molt contacte amb el japonisme. A mitjans del segle XIX, van ser dos moviments germans, molt més propers del que pot semblar a primera vista. Per tal d’entendre tot aquest context històric-artístic, parlarem primer de la relació històrica Espanya-Japó, de les Exposicions Universals de París i Barcelona per acabar amb exemples específics d’obres herència directa del japonisme.

Programa:

  • 1a sessió: Context històric Espanya-Japó. Exposicions Universals Europees
    En aquesta primera sessió ens proposarem entendre el context històric de les relacions Espanya-Japó que van marcar la manera en què el japonisme va arribar al nostre territori. Parlarem de les Exposicions Universals, veritables vies del comerç, col·leccionisme i divulgació de l’art japonès.
  • 2a sessió: Col·leccionisme d’art japonès en el segle XIX. El cas de Siegfried Bing
    En aquesta segona sessió estudiarem com l’art japonès va començar la seva expansió en territori europeu mitjançant els objectes més col·leccionats. Ens centrarem en el col·leccionista d’art japonès, Siegfried Bing, propietari d’una de les més famoses galeries d’art de la capital francesa. Parlarem de la seva història i repercussió en l’àmbit artístic parisenc i europeu.
  • 3a sessió: Barcelona. Col·leccionistes d’art japonès. Dai Nipon
    Dedicarem la tercera sessió a comprendre l’arribada del japonisme a Barcelona i els seus protagonistes. A més, parlarem d’una obra essencial per entendre el context de l’època, reflex del modernisme i japonisme: Dai Nipon (El Japó), 1905, d’Antoni García Llansó, historiador, crític d’art i divulgador de la cultura japonesa.
  • 4ª sessió: Orientalisme precedent
    Finalment, veurem algunes obres i artistes influenciats pel japonisme, especialment en el camp de la pintura, on també parlarem de l’estètica del proper orient com un dels precedents més importants per entendre per què Japó, posteriorment, va ser tan ben rebut i considerat essencial en l’art espanyol i català.

Professora:

Diana Rossell Cigarrán, doctora en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Màster en Patrimoni Artístic de Catalunya, llicenciatura d’història de l’art per la mateixa universitat. La seva tesi doctoral la va dedicar a l’època del modernisme, i del japonisme, a través de la figura d’Antoni García Llansó (1854-1914), historiador, crític d’art i divulgador de la cultura japonesa (UAB, 2015). Ha escrit per Eikyo influències japoneses i Descobrir l’art, i és autora del pròleg i epíleg de Dai Nipon (Satori edicions, 2020). Forma part de l’equip docent de l’Espai Daruma.

15/09/2021
15 de setembre al 6 d’octubre.
Dimecres, de 18.30 h a 20.00 h CEST
4 sessions d’1,5 hores. Total de 6 hores.
Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.
Preu: 39 euros.
Casa Àsia, amb la col·laboració d’Espai Daruma.