18/01/2021 | Activitats > Cinema
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Preparant un viatge a Àsia? T’agrada el cinema, els K-drames i la cultura popular oriental? Durant 9 dies visitarem els llocs més emblemàtics del Japó, Corea, la Xina, l’Índia i el Sud-est Asiàtic, que han quedat immortalitzats en pel·lícules com Contes de Tòquio, La llanterna vermella, The Host o Les noces del monsó. Un viatge que no només recorrerà, a través de la mirada cinèfila, les curiositats i llocs turístics d’aquests països, sinó que descobrirà com el cinema ha donat de si personatges i icones que s’han convertit ja en llocs obligats de pelegrinatge dels turistes.

1. Primera parada: el Japó
Dilluns 18 de gener de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Tòquio -Ginza, Shibuya, Shinjuku-, Parc Sayama, Osaka, illa Hachijo Kojima, prefectura Yamagata, Kobe, Hiroshima.

Qui no ha somiat alguna vegada amb recórrer els passadissos del castell de Himeji, utilitzat durant el rodatge d’Akira Kurosawa a Ran? Qui no s’ha imaginat passejant una nit en un carreró ple de yakuzes com en els llargmetratges de Takashi Miike? És que no us agradaria dormir en una de les idíl·liques platges d’Okinawa que apareixen en Sonatine de Takeshi Kitano? O conèixer l’interior de l’Studio Ghibli i pujar al gatbús de Totoro? Encara que sembli que tots aquests ambients formin part d’una pel·lícula descatalogada … poden ser reals i anirem a visitar-los!

2. Segona parada: Corea del Sud
Dilluns 25 de gener de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Seül, Busan, Haeundae, ZDM, ciutat històrica de Gyeongju, illa de Jeju.

Per al diumenge al matí t’hem preparat una passejada pel riu Han a Seül. De sobte descobreixes al monstre de la pel·lícula de Bong Joon-ho, The Host. Intentes fugir de la ciutat i per a això et desplaces fins a la Seoul Station on agafes el tren d’alta velocitat que uneix la ciutat amb Busan… Llàstima que en el seu interior t’esperen els zombis de Train to Busan. Després dels nervis necessites recuperar la calma, i per això et desplaces a jardí botànic de Geumgang Park, el lloc en el qual es van enamorar els protagonistes de la pel·lícula de Park Chan-wook, Sóc un Cyborg.

3. Tercera parada: La Xina continental
Dilluns 1 de febrer de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Xina continental -Beijing, Shanghai, província de Shanxi, Hongcun, Jiuzhaigou National Park.

Des de la gran muralla res sembla impossible. Les distàncies s’escurcen. Després d’una excursió de tres hores el guia ens mostra els llocs en què Zhang Yimou va rodar La gran muralla. Però el nom del realitzador ens trasllada al sumptuós palau de la família Quiao, a la província de Shanxi, on Gong Li va donar vida a un dels seus millors personatges a La llanterna vermella.

4. Quarta parada: Hong Kong
Dilluns 8 de febrer de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: dia de compres a Hong Kong: Causeway Bay, Nathan Road, Wing On Plaza, Ten Thousand Buddhas Monastery, Kowloon, Mongkok.

Amb la versió que la cantant Faye Wong va realitzar de ‘Dream’ de The Cranberries en la pel·lícula Chungking Express vam iniciar la ruta per Hong Kong, que ens portarà a un edifici enorme i vell en ple Nathan Road, les Chungking Mansions. Com si fóssim els personatges de la pel·lícula PTU de Johnnie To prendrem te al China Cafè, al barri de Mongkok, un dels més poblats del planeta. El menjar la degustarem al The Red Pepper, un restaurant que sembla extret de les velles pel·lícules de la Shaw Brothers, i on Bruce Lee rodaria la seva mítica Joc amb la mort.

5. Cinquena parada: Taiwan i Macau
Dilluns 15 de febrer de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: passejarem pels escenaris naturals on es va rodar Silenci de Martin Scorsese, passant pel municipi de Taichung lloc de rodatge de La vida de Pi d’Ang Lee.

Des del Taipei dels anys 60, 70, i 80 descrit en les pel·lícules de realitzadors de la talla d’Edward Yang, fins a visitar la zona sud de l’illa en Fengshan, lloc on es va instal·lar la família del director Hou Hsiao-hsien a l’abandonar la Xina continental amb el Kuomingtan. Farem nit a la localitat de Hongcun, prop de la Muntanya Groga. Allà descobrirem el llac amb forma de mirall, on rememorarem les belles i poètiques imatges de Tigre i drac d’Ang Lee. A l’endemà ens desplaçarem fins Macau, on els casinos enlluernen dia i nit, i les seves cases, que recorden l’arquitectura portuguesa, on s’han dut a terme rodatges com els d’Exiled (Johnnie To, 2006) o la meravellosa Isabella (Pang Ho-cheung, 2006).

6. Sisena parada: L’Índia
Dilluns 22 de febrer de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Mumbai, Chennai, Delhi, Kerala, Rajasthan, Himal Pradesh, Darjeeling.

Mumbai, la quarta ciutat més poblada del món amb prop de 15 milions d’habitants. Bressol de cinema masala, de la indústria de cinema de Bollywood, visitarem els sets de les últimes produccions índies o internacionals com Slumdog Millionaire. Agafarem el tren a Chennai, el mateix que va utilitzar Shah Rukh Khan a Chennai Express per arribar a les platges de Goa, on ens esperen els zombis de Go Goa Gone. També reviurem els llocs de la mítica Sholay, la millor pel·lícula índia de la història, i si el temps ho permet, ens desplaçarem a Darjeeling, prop del Nepal, lloc en el qual es va rodar la pel·lícula ‘Barfi!

7. Setena parada: Filipines
Dilluns 1 de març de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Manila, Luzon, illa Bohol, Palawan, Mindanao (Tawi-Tawi).

Immortalitzada per nombrosos directors (del propi país o internacionals), Manila té tants contrastos com ànimes recorren els seus carrers. Amb els seus gairebé 12 milions d’habitants Manila és una ciutat i són moltes. Manila és Intramuros i Malate, però també Makati o Quezon City, és Pasay i Quiapo… i cadascuna és un món comparada amb l’altra. Ens perdrem pels seus carrers, filmades per Brillante Mendoza o Lav Diaz, i visitarem algunes de les seves més de 7.000 illes, com la dels habitants de Tawi-Tawi, retratats en la pel·lícula Thy Womb.

8. Vuitena parada: Tailàndia
Dilluns 8 de març de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Bangkok, Pukhet, illa de Ko Samui, Chan Mai.

Tailàndia, oficialment Regne de Tailàndia, és un dels quaranta-nou països que componen el continent asiàtic. La seva capital i ciutat més poblada és Bangkok, centre de l’activitat política, comercial, i industrial. Curiosament moltes pel·lícules sobre la guerra del Vietnam es van rodar en sòl tailandès, mentre que d’altres ambientades a Tailàndia com El Pont sobre el riu Kwai o Ana i el rei es van rodar en altres països de l’entorn. Visitarem la capital, Bangkok, alguns dels seus temples budistes, i finalitzarem el recorregut a les platges de Pukhet, vistes habitualment en grans produccions internacionals com a Lo imposible.

9. Novena parada: El Vietnam
Dilluns 15 de març de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Hanoi, Ho Chi-Minh (antiga Saigon).

Immortalitzada pel cinema americà en incomptables ocasions després de la guerra del Vietnam, en films com Apocalpyse Now, Platoon o Good Morning Vietnam -films que van ser rodats en localitzacions no vietnamites-, el 1993 el realitzador vietnamita resident de França, Tran Anh Hung, aportava una nova visió de les terres vietnamites en films com L’olor de la papaia verda, Ple estiu i Cyclo. De la seva mà i de la mà dels nous directors vietnamites recorrerem un país encara desconegut per als ulls occidentals.

10. Final de trajecte: Sud-est Asiàtic
Dilluns 22 de març de 19.00 h a 21.00 h

Ruta: Singapur, Cambodja, Malàisia-Kuala Lumpur, Indonèsia.

El viatge arriba a la seva fi. Però encara hi ha temps per descobrir els paisatges i el cinema que ens arriba a comptagotes de el Sud-est Asiàtic. Tot i així, de Singapur, Malàisia, Cambodja o Indonèsia ens poden oferir alguns dels recorreguts més bells d’aquest cap de trajecte. El temple d’Angkor Wat a Cambodja, on es desenvolupava l’última escena de l’obra mestra Desitjant estimar, o l’espectacularitat de les Torres Petronas a Kuala Lumpur (Malàisia) prometen que esgotem el nostre rodet de fotos.

Professorat:

  • Eduard Terrades Vicens, màster en ràdio, és escriptor i crític expert en la cultura i cinematografia japoneses, i membre de CineAsia des de 2005, a més de col·laborar amb diferents mitjans i portals especialitzats en cultura japonesa (Eikyo, Nipoweb, Otaku Bunka, entre d’altres). Ha escrit llibres (Made in Kitano, Deu anys de terror asiàtic), ha comissariat exposicions, impartit conferències i col·labora de forma assídua amb el saló Manga Barcelona.
  • Víctor Muñoz, actiu de l’equip de CineAsia, Víctor s’ha especialitzat en el treball de Web Manager i Community Manager (porta el blog i xarxes socials -Facebook, Twitter i Instagram-) de CineAsia. Cinèfil empedreït, porta 20 anys especialitzant-se en les cinematografies asiàtiques i ha escrit multitud d’articles i ressenyes de pel·lícules procedents d’Àsia.
  • Ricard Planas Ricard és llicenciat en Filosofia (UB), Estudis d’Àsia Oriental (Pompeu Fabra-UAB) i Màster en Estudis Xinesos (Pompeu Fabra). Fa una estada a la Beijing Foreign Studies University com a becari de l’ICO. Actualment acaba de cursar la seva tesi doctoral sobre el cineasta Yuan Muzhi i imparteix l’assignatura d’Història de cinema xinès a la Universitat Pompeu Fabra. L’any passat va publicar per a l’editorial Berenice el llibre Història de cinema xinès.
  • Josep Santcristòfol, acabant de cursar els seus estudis de Filosofia a la UAB, Josep és llicenciat en Estudis d’Àsia Oriental (UAB) i està cursant un Màster Universitari en Estudis de Cinema i Audiovisuals per la Pompeu Fabra, on s’especialitza en cinema xinès. Col·laborador habitual de CineAsia per a la qual ha escrit articles (Anuari CineAsia Vol. III, cineasiaonline.com) i realitzat algunes conferències sobre alguns directors i aspectes de la cinematografia de la Xina.
  • Gloria Fernández, llicenciada en Periodisme i membre fundador de CineAsia, Glòria ha col·laborat en diverses publicacions i coordinat i escrit llibres, entre ells Johnnie To: Redefinint el Cinema d’Autor per al Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, o Brillante Mendoza, retratant la realitat filipina o El cinema de Hong Sang-soo per al Festival de cinema de Gijón. Compaginant la seva tasca de docència en universitats (UB, UMA, UIC), en l’actualitat és programadora de al Festival de Sitges i col·labora assíduament en altres festivals, institucions i centres de cultura com la Fundació La Caixa, Casa Àsia o Filmoteca de Catalunya.
  • Enrique Garcelán, llicenciat en Direcció i Guió cinematogràfic, és membre fundador de CineAsia. Enrique forma part de Comitè de programació de Festival de cinema de Sitges i Fancine de Màlaga. Compagina aquesta tasca amb la docència a universitats (UAB, UB, UIC, UMA, Universitat Carlos III), escoles de cinema (La Casa del Cinema, Sant Antonio de los Baños a Cuba), amb la col·laboració amb d’altres festivals, institucions i centres de cultura, com la Fundació la Caixa, Casa Àsia i Filmoteca de Catalunya.

18/01/2021
Del 18 de gener al 22 de març.
Dilluns, de 19.00 h a 21.00 h
Inscripcions obertes.
Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.
Preu: 130 euros.
Casa Àsia i Cineasia.