20/04/2020 | Activitats > Cinema

La història de cinema xinès s’analitza en tres vessants: el cinema realitzat a Hong Kong, el realitzat a la Xina continental i el de Taiwan. Un cinema del qual coneixem la punta de l’iceberg (a la Xina es produeixen anualment més de 600 llargmetratges) i que ha viscut diferents etapes que es coneixen com a Generacions. Un cinema que en aquests últims anys està vivint un fenomen d’expansió, amb la consolidació d’una indústria que res ha d’envejar a la nord-americana.

* Les 20 primeres persones inscrites residents a Barcelona o rodalies podran de manera voluntària assistir de manera gratuïta a les 6 projeccions a la Filmoteca de Catalunya d’una selecció de pel·lícules xineses, Hi haurà una presentació a càrrec de CineAsia i després de la projecció un cinefòrum. Les pel·lícules queque es projectaran en VOSC (castellà / català) són:
1- “Street Angel” (Yuan Muzh, 1937)
2- “Life” (Wu Tianming, 1984)
3- “Sorgo Rojo” (Zhang Yimou, 1987).
4- “Xiao Wu / Pickpocket” (Jia Zhangke, 1997).
5- “Election” (Johnnie To, 2005)
6- “Yi Yi” (Edwarg Yang, 2000).

* Les 6 projeccions a la Filmoteca de Catalunya per a les 20 primeres persones inscrites residents a Barcelona o voltants queden subjectes a com evolucioni la situació per COVID-19. En qualsevol cas, l’import de la matrícula d’el curs és per les 10 sessions en línia.

Sessions:

SESSIÓ 1: dilluns 20 d’abril de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

El cinema de la Xina en deu apunts. Classe d’inici en el qual es repassaran les diferències entre les tres cinematografies més destacades que apareixen en analitzar el cinema xinès: Xina, Hong Kong i Taiwan.

SESSIÓ 2: dilluns 27 d’abril de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

Les generacions en el cinema xinès. El cinema xinès clàssic. La classificació dels cineastes per generacions. Dels inicis a la Quarta Generació de Directors xinesos: 1900-1970. El cinema propaganda.

SESSIÓ 3: dilluns 4 de maig de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

La Cinquena Generació de directors xinesos. Després de l’obertura de l’Escola de Cinema de Beijing el 1981, apareix una nova generació de directors que van traspassar fronteres amb la seva nova manera de veure el cinema. Terra Groga i Sorgo vermell marquen l’inici d’aquesta nova generació. Zhang Yimou, Chen Kaige, Tian ZhuangZhuang.

SESSIÓ 4: dilluns 11 de maig de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

La Sisena Generació de directors xinesos. A diferència de la Cinquena Generació, aquest nou grup de directors centra la seva visió en el que passa a les ciutats xinesa (generació urbana). Molts d’ells són graduats de l’Escola de Cinema de Beijing a partir de 1991. El cinema de Jia Zhangke, Wang Quan’an, Wang Xiaosghuai, Zhang Yang.

SESSIÓ 5: dilluns 18 de maig de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

Més enllà de la Sisena Generació. Existeix una setena generació de directors xinesos? El relleu generacional de la Sisena generació no està tan definit. Apareix un nou grup de directors, però amb una visió més comercial. Nous noms: Diao Yinan, Bi Gan. El Cinema xinès del Blockbuster. La indústria del cinema desperta.

SESSIÓ 6: dilluns 25 de maig de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

L’edat d’or del cinema de Hong Kong. El cinema que es produeix en la que va ser colònia britànica té unes característiques pròpies. Des de l’idioma (les pel·lícules es filmen en cantonès), fins a les temàtiques. Primers anys. Estudis de cinema. La Shaw Brothers. Golden Harvest. El cinema de wuxia, la fantasia i les arts marcials.

SESSIÓ 7: dilluns 8 de juny de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

De John Woo al cinema a Hong Kong post colonial. Els anys 70. El cinema d’acció. El cinema de John Woo. Nova Onada de cinema de Hong Kong: Wong Kar-wai, Ann Hui, Fruit Chan, Peter Chan, Clarence Fok. Els anys 80 i 90. El cinema de Johnnie To. Pang Ho-cheung. El cinema a Hong Kong com post colònia britànica.

SESSIÓ 8: dilluns 15 de juny de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

Els inicis de cinema de Taiwan. El cinema de Taiwan es va desenvolupar de manera diferent al cinema més comercial de Hong Kong i al de la Xina continental. Des de la seva entrada el 1901 el cinema taiwanès ha estat molt lligat a la turbulenta història de l’illa en les seves etapes. Els inicis i la influència japonesa. De 1945 a de 1980.

SESSIÓ 9: dilluns 22 de juny de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

Els grans noms del cinema taiwanès. La Nova Onada de cinema de Taiwan (1982-1990) Els noms d’Edward Yang, Hou Hsiao-Hsein, Tasi Ming-Liang, Ang Lee. Segona Nova Onada de cinema a Taiwan (De 1990 a l’actualitat)

SESSIÓ 10: dilluns 29 de juny de 2020 de 19.00 h a 21.00 h

El present i el futur de cinema xinès. Les taquilles, la projecció internacional, els mercats. La importància de les sèries xineses. El cinema de ciència ficció i d’animació com nous baluards de la indústria xinesa.

Perfil del professorat:

Víctor Muñoz
Membre actiu de l’equip de CineAsia, Víctor s’ha especialitzat en el treball de Web Manager i Community Manager (porta el blog i xarxes socials -Facebook, Twitter i Instagram-) de CineAsia. Cinèfil empedreït, porta 20 anys especialitzant-se en les cinematografies asiàtiques i ha escrit multitud d’articles i ressenyes de pel·lícules procedents d’Àsia.

Ricard Planas
Ricard és llicenciat en filosofia (UB), Estudis d’Àsia Oriental (Pompeu Fabra-UAB) i Màster en Estudis Xinesos (Pompeu Fabra). Fa una estada al Beijing Foreign Studies University com a becari de l’ICO. Actualment acaba de cursar la seva tesi doctoral sobre el cineasta Yuan Muzhi i imparteix l’assignatura d’Història de cinema xinès a la Univ. Pompeu Fabra. L’any passat va publicar per a l’editorial Berenice el llibre “Història de cinema xinès”.

Josep Santcristòfol
Acabant de cursar els seus estudis de Filosofia a la UAB, Josep és llicenciat en Estudis d’Àsia Oriental (UAB) i està cursant un Màster Universitari en Estudis de Cinema i Audiovisuals per la Pompeu Fabra, on s’especialitza en cinema xinès. Col·laborador habitual de CineAsia per a la qual ha escrit articles (Anuari CineAsia Vol. III, cineasiaonline.com) i realitzat algunes conferències sobre alguns directors i aspectes de la cinematografia de la Xina.

Gloria Fernández
Llicenciada en Periodisme i membre fundador de CineAsia, Glòria ha col·laborat en diverses publicacions i coordinat i escrit llibres, entre ells Johnnie To: Redefinint el Cinema d’Autor per al Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, o Brillante Mendoza, retratant la realitat filipina o el cinema de Hong Sang-soo per al Festival de cinema de Gijón. Compaginant la seva tasca de docència en universitats (UB, UMA, UIC), en l’actualitat és programadora del Festival de Sitges i col·labora assíduament en altres festivals, institucions i centres de cultura com la Fundació La Caixa, Casa Àsia o Filmoteca de Catalunya

Enrique Garcelán
Llicenciat en Direcció i Guió cinematogràfic, és membre fundador de CineAsia. Enrique forma part de Comitè de programació de Festival de cinema de Sitges i Fancine de Màlaga. Compagina aquesta tasca amb la docència a universitats (UAB, UB, UIC, UMA, Universitat Carlos III), escoles de cinema (La Casa del Cinema, San Antonio de los Banños a Cuba), amb la col·laboració amb altres festivals, institucions i centres de cultura, com la Fundació la Caixa, Casa Àsia i Filmoteca de Catalunya.

Per a més informació contactar a [email protected]

20/04/2020 – 29/06/2020
10 sessions de 2 hores a Casa Àsia: del dilluns 20 d’abril de 2020 al dilluns 29 de juny de 2020 cada dilluns de 19.00 h a 21.00 h.
Durada total del curs i nombre i durada de les sessions: 20 hores, 10 sessions de 2 hores (les 10 sessions a Casa Àsia).
Inscripcions obertes.
Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.
80 euros per les 10 sessions de 2 hores a Casa Àsia.
Es lliurarà per correu electrònic un certificat d’assistència a el curs per a qui ho sol·liciti i que hagi assistit a el 80% de les classes.
Casa Àsia, amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i CineAsia.