09/02/2021 | Activitats > Cultura
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.es/formacion

Aquest curs se centrarà en una aproximació al món i sistema de l'art de modern i contemporani d'Indonèsia, una regió complexa i canviant que cada cop adquireix més importància en el panorama global. Al llarg de vuit sessions, es presentarà una visió contextualitzada de l'evolució de l'art a l'arxipèlag indonesi, des de l'època colonial fins a l'actualitat, fent atenció a la seva relació amb les arts tradicionals. Per fer-ho, es realitzarà un recorregut cronològic pels períodes artístics més representatius, amb el suport d'obres d'art modernes i contemporànies, realitzades en tota mena de mitjans i formats.

Programa:

  • 9 de febrer. “Unitat en la diversitat”: identitat i nació a Indonèsia

Proclamada independent el 1945, la creació de la República d'Indonèsia va suposar un enorme desafiament, ja que el seu nou territori integrava no només una geografia megadiversa sinó també una increïble diversitat ètnica i sociocultural. En aquesta sessió introductòria, repassarem les claus i problemàtiques principals, tant artístiques com polítiques, d'un dels països més poblats del món

  •  16 de febrer. Exploradors, militars, comerciants i colons: l'art colonial a les illes de les espècies

El començament de l'Edat Moderna va estar marcat per la intensa competició europea sobre el domini de les preades rutes comercials amb les Illes de les Espècies. Després dels primers avenços castellans i portuguesos, altres potències com els Països Baixos o Anglaterra (a través de les seves grans companyies comercials) van entrar a l'equació militar, establint importants avenços que van canviar per complet els conceptes de sobirania i nació a la regió. Al llarg d'aquesta sessió, repassarem els principals canvis polítics i socials a la zona, aturant-nos a les seves manifestacions artístiques i culturals més importants.

  • 23 de febrer: Bali, cultura mare d'Indonèsia

Bali ha estat àmpliament promoguda -tant per governs com per investigadors i particulars, com una mena d'“últim paradís” en què la vida tradicional de la regió, anterior a l'expansió de l'islam, s'hauria preservat de manera miraculosa i gairebé sense variació al llarg dels segles. La seva singularitat històrica va fer que Bali conservés un gran nombre d'elements culturals ancestrals (tant animistes com indobudistes), fet que va fer que molts la consideressin com la cultura mare d'Indonèsia. En aquesta sessió, repassarem els aspectes principals de l'art i la cultura de Bali, molt relacionada amb l'art de l'Imperi Majapahit, la talasocràcia més important de la regió.

  • 2 de març: Entre la fascinació i l'ocupació: artistes estrangers a Indonèsia (1900-1945)

Les primeres dècades del segle XX van constituir un abans i un després en la història de les arts indonèsies: no només es va completar el procés colonitzador i es van estrènyer els llaços amb la metròpoli, sinó que la conquesta de Bali va suposar el principi de la seva explotació turística, el que va fer que un bon nombre d'antropòlegs, literats i artistes la visitessin, creant importants obres sobre això. A més de tenir un gran impacte internacional, la Balimania també va canviar la forma local de treballar, ja que els artistes van desenvolupar noves tècniques i estils.

  • 9 de març: Art, símbol i estat a la Indonèsia independent

El nou estat independent d'Indonèsia va delimitar i va utilitzar una sèrie de símbols i emblemes que li servirien per definir els ideals del país, així com per fomentar la formació d'un esperit nacional. En aquesta sessió farem un recorregut per les manifestacions més importants del gust oficial sota el govern de Sukarno (1945-1966), incloent tant monuments i museus públics i nacionals com creacions de tipus privat.

  • 16 de març: Art contemporani i política a Indonèsia: del Nou Ordre a l'actualitat

A partir del govern de Suharto (1967-1998), Indonèsia va entrar definitivament a l'esfera l'art contemporani, amb la introducció de nous mitjans i formats i amb la internacionalització de molts dels seus artistes. Un element comú en molts dels grans artistes contemporanis del país és la seva important càrrega política, per això dedicarem la sessió a parlar dels artistes i creacions més destacats.

  • 23 de març: El sistema de l'art a la Indonèsia recent I

En aquesta sessió coneixerem alguns dels principals llocs de creació i exhibició de l'art modern i contemporani a Indonèsia a nivell local, com ara universitats i escoles d'art, galeries i museus. Per la seva importància i singularitat ens centrarem en la infraestructura artística de Bali i Java.

  • 30 de març: El sistema de l'art a la Indonèsia recent II

En aquesta darrera sessió ressaltarem la importància creixent d'Indonèsia en el mercat de l'art global, analitzant la presència dels artistes més rellevants. En concret, ens centrarem en la participació d'artistes indonesis a dos dels principals esdeveniments artístics del món: la Biennal de Venècia i la documenta de Kassel.

Professora:

Marisa Peiró Márquez és doctora en Història de l'Art per la Universitat de Saragossa, on també va realitzar la Llicenciatura en Història de l'Art i el Màster en Estudis Avançats d'Història de l'Art, i col·labora habitualment. Va ser comissària de l'exposició “Descubriendo Bali. Art i exotisme a la crònica hispànica”. Va dedicar la seva tesi doctoral a l'estudi de la figura de l'artista i antropòleg Miguel Covarrubias ia la seva relació important amb Àsia (i, especialment, amb Indonèsia). Investigadora independent, divulgadora cultural i educadora a museu, s'especialitza en Orientalisme i Primitivisme així com en les relacions artístiques Àsia-Occident durant els segles XIX i XX, amb especial dedicació al Sud-est Asiàtic (especialment, Indonèsia i Tailàndia) i Oceania, realitzat nombrosos cursos, conferències i publicacions.

09/02/2021

De el 9 de febrer a l'30 de març.
Dimarts, de 18.30h a 20.00h
Inscripcions obertes.

Online. 24 hores abans de l'acte, les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.

Preu: 78 euros.

Casa Asia, amb la col·laboració de la Universitat Oberta de Catalunya i Universitat de Saragossa.