09/07/2020 | Activitats > Cultura
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

El programa e-Dialogues sorgeix davant la necessitat de replantejar la manera d’arribar als nostres públics de forma no presencial, entenent-se com un espai de trobada i debat, en l’àmbit de les arts visuals, arquitectura, cinema i literatura. Les corresponents sessions seguiran tenint periodicitat setmanal fins a finals de juliol i de setembre a desembre de 2020, i es poden perllongar més enllà d’aquesta data. Els continguts es relacionaran amb discursos i narratives que posen en contacte orient i occident, al marc d’aquelles cultures que identifiquen les diferents geografies d’un món global.
En la dotzena sessió del programa e-Dialogues, comptarem amb la participació de Pierre Gonnord (Cholet, 1963), que és l’autor de la imatge de l’Asian Film Festival Barcelona 2020, que organitza anualment Casa Àsia, com ho ha estat de totes les edicions anteriors, des de 2014. La sessió s’iniciarà amb els enigmàtics retrats que va fer al Japó, tenint en compte la sèrie que va presentar a l’exposició monogràfica que va fer a Casa Àsia el 2006. Els Asian Portraits d’aquest artista es van donar a conèixer com a part de el projecte fotogràfic que va realitzar durant la seva llarga estada en aquest país, arran de la Beca del Programa “Vila Kujoyama” de Kioto, que li va ser concedida al 2003. Pierre Gonnord es pot considerar com un dels fotògrafs que ha reinventat el retrat en les tres últimes dècades, incorporant en la seva obra la llarga tradició d’aquest gènere a la història de la pintura des del Renaixement fins al present.
Els seus models són figures reals que ell individualitza reivindicant la singularitat que transparenten d’alguna manera els seus trets més característics. Això ho aconsegueix mitjançant el recurs des primers plans i de la il·luminació, que projecta a la cara retallat sovint sobre aquests fons negres tan profunds intensificant els contrastos. L’expressió dels seus retrats potència tant la seva personalitat com l’atracció que aquells exerceixen sobre la mirada dels qui els observen. Pierre Gonnord explicarà el seu viatge al Japó i la sèrie que va realitzar en aquest país durant la seva estada, a l’igual que la influència que aquest ha tingut en el seu treball posterior, ja que la seva trajectòria des de llavors no deixa d’estar marcada per aquest destí temporal, en el que va començar per explorar l’entorn i identificar el lloc on es trobava. Això el va portar a sortir amb la càmera diàriament, per no perdre cap oportunitat de capturar aquelles imatges efímeres que només es donen una vegada.
Pierre Gonnord és un fotògraf i artista francès que resideix a Espanya des de 1988, data a partir de la qual va començar a realitzar una sèrie de retrats que ha desenvolupat fins avui, i el discurs artístic i estètic prevalent. Interiors (Madrid, 1999), City (Nova York, 2001) i Regards (2000-2003) reuneixen els successius retrats urbans inèdits que va fer a l’cap de deu anys, en base a criteris estrictament personals i subjectius. La sèrie que ens interessa en aquest diàleg són els seus Asian Portraits (Retrats asiàtics) que va reunir primer sota el títol Far East (Japó, 2003). Aquests retrats van ser el resultat de la seva estada al Japó en aquest període, on va introduir certs canvis en el seu treball, coincidint amb els seus descobriments en aquest nou entorn, que es va dedicar a explorar per conèixer millor la seva cultura compartint l’admiració, que Roland Barthes no es cansar de manifestar dient que el Japó és el país de l’escriptura.

Els itineraris que es poden traçar en la trajectòria de Gonnord arrenquen sempre des del retrat, com es demostra en la sèrie Utòpics (2004-2005) i les següents. Els seus models preferents són personatges marginats socialment: vagabunds, presos, bojos o cecs, però també monjos, geishes, ​​membres de bandes urbanes, gitanos o gent que ha viscut el trauma de les guerres, com el reportatge que va fer amb retrats de testimonis de la tragèdia dels Balcans i del nord d’Àfrica. En qualsevol cas, el que més li interessa és captar l’emoció i la fragilitat dels éssers humans. El mateix ha explicat, en una ocasió, que “la fotografia recull les nostres inquietuds i preocupacions, i amb elles vam elaborar un llenguatge que conforma la cultura visual, representada a la imatge”.

A Espanya la seva obra està representada per la Galeria Juana de Aizpuru (Madrid). No obstant, ha exposat en múltiples museus i centres d’art nacionals i internacionals, amb exposicions com les següents: “Identitats transitòries”, Centre Cultural Conde Duque (Madrid, 2003); “Japan”, Universitat Rei Joan Carles I (Madrid, 2004); “Pierre Gonnord. Ouvres 1999-2005 “, Maison Européenne de la Photographie (París, 2005); “Utòpics”, Abadia de Neumunster (Luxemburg, 2005); “Pierre Gonnord. Asian Portraits “, Casa Àsia i Galeria d’l’Institut Francès de Barcelona, ​​(Barcelona, ​​2006); “Realitats”. Museu de Belles Arts de Sevilla, (Sevilla, 2006); “Testimonis”, Universitat de Salamanca, (Salamanca, 2008); “Sous la peau”, Atelier des Forges, Les Rencontres d’Arles, (Arles, 2008); “Pierre Gonnord”, FRAC Auvergne – Ecuries de Chazerat. (Clermont Ferrand. França, 2008); “Utòpics”, Festival Fotogràfic de Hèlsinki Hèlsinki City Art Museum, (Oslo, 2008); “Terre de Personne”, Sala Alcalá, 31, (Madrid, 2008); “Venice in Peril”, Illa de San Giorgio Maggiore, Officina dell’Arte spirituale. Monestir de Sant Giorgio Magiore Abbazzia, (Venècia, 2010); “Portraying the South” SCAD, (Atlanta EUA, 2013); “El somni va sobre el temps”. CEART-Centre d’Art Tomás i Valiente. (Fuenlabrada, Madrid, 2013); “Altri Lvoratori. Oratori Santa Maria della Vita “Bolonya, Photobiennale (Itàlia, 2015); “Varius Serius”, National Art Gallery / Royal Palace Sofia, Bulgària (2015); “D’Laboris”, Museu Universitat de Navarra, (Pamplona, ​​2016); “Arrelats”, Chiesa Santa Eulàlia dei Catalani, (Palerm, Itàlia, 2016); “Lumière d’âme (Soul Light)” 5a Edició de Festival Portrait (s). Valéry-Larbaud Cultural Center, (Vichy, França, 2017); “Terre de persone”. Fundació Villalar, (Zamora, Espanya, 2017).

PREMIS i BEQUES:
2003: Beca de el Programa “Vila Kujoyama” (Kyoto / Japó). AFAA / Associació Française d’Action Artistique. Ministeri d’Afers Exteriors Francès i Premi L’Oreal de Fotografia. Madrid; 2004: Premi Purificación García, 3r lloc. Cercle de Belles Arts. Madrid; 2005-2006: “Cite Internacional des Arts”. Paris. França; 2008: Premi de la Fotografia de la Comunitat de Madrid; 2015: Premi Observatori Achtal de fotografia. Centre Sefarad Israel de Madrid i Premi Internacional de Fotografia Ciutat d’Alcobendas.
Ponents:
Pierre Gonnord, fotògraf i artista

Menene Gras Balaguer, directora de Cultura i Exposicions de Casa Àsia.

09/07/2020

Dijous 9 de juliol a les 18.00 h
Inscripciones abiertas.

Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir.

Activitat gratuïta amb inscripció prèvia.

Casa Asia, amb la col·laboració Galería Juana de Aizpuru (Madrid)