04/10/2019 | Barcelona | Activitats > Cinema
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Des de fa anys, el cinema iranià és una de les cinematografies més premiades en els festivals de cinema internacionals. En l’última dècada, els reconeixements s’han anat multiplicant en idèntica proporció a l’aparició de nous títols procedents de les actuals generacions de directores que s’han format a l’Iran.

Noms com Monir Gheydi, Roqiye Tavakoli, Mohammad Hossein Mahdavian, Ebrahim Mokhtari, Mohammad Hamzei, Sadeq Sadeq Daqiqi, Hosein Namazi (Premi al millor guió en la secció oficial del AFFBCN 2018 per “Appendix”), Hamid Reza (Premi del Públic i Premi al millor director en la secció Pano-branca del AFFBCN 2017 per “a House of 41st Street”), Gholamreza Sagharchiyan (Premi al millor guió atorgat pel Jurat Jove del AFFBCN 2017 per “Houra”) i Ramin Rasuli, entre d’altres, pertanyents a les generacions més joves segueixen mantenint el pols d’aquells cineastes com Abbas Kiarostami, Dariush Mehrjui, Mohsen Makhmalbaf, Maryam Keshavarz, Resa Mirkarimi o Asghar Farhadi que van consagrar el cinema iranià, al qual van donar una identitat pròpia i inconfusible.

Casa Àsia vol seguir contribuint a la divulgació d’aquest cinema, considerant les diferents narratives que es transmeten i la personalitat d’una cinematografia, l’èxit es deu en gran part a la solidesa dels guions corresponents. El cinema iranià és un cinema que imita en certa manera el teatre dins del teatre, per la importància que es dóna a l’oralitat. Els protagonistes amplien amb la paraula les localitzacions i els esdeveniments que se succeeixen, de manera que la imatge en moviment al seu torn potència tot el que es narra. El conflicte sempre està en l’origen d’aquest cinema particularment dramàtic, que versa sobre l’esdeveniment quotidià i dóna a conèixer “els interiors” de la vida domèstica d’un país que en realitat encara estem lluny de conèixer. Casa Àsia programa a CaixaFòrum una antologia del cinema iranià més recent, amb la Farabi Foundation i la distribuïdora de cinema independent iranià que dirigeix ​​Mohammad Attebai, per a la propera edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN 2019 amb una desena de nous títols provinents d’aquest país.

COMPRA ENTRADES

PROGRAMACIÓ

Divendres 4 d’octubre de 2019, 18h

FOOTWORK, Dir. Mazdak Mirabedini | Irán | 2017 | 81 min

El protagonista d’aquesta pel·lícula, Mohammad Ali Vandi, és cineasta, actor i director de teatre. Havent perdut tota esperança d’emigrar als EUA, torna al seu país d ‘origen amb la seva dona. En arribar a Teheran es veu obligat a trobar una casa adequada per refer la seva vida un cop més. Mentre això succeeix, s’adonen que estan esperant el seu primer fill. De fet, “Footwork” explica la història de moltes famílies de classe mitjana que veuen fracassar els seus somnis a causa dels problemes que genera tota mudança a un altre país. La seva dona, Mitra Sadri, és pintora i comparteix amb ell la preocupació per convertir-se en pares en una ciutat congestionada com Teheran. Finalment, és el retrat viu d’una generació que comparteix els beneficis del progrés i la desolació que es deriva de les seves contradiccions. Mazdak Mirabedini, neix el 1976 i fa els seus estudis de cinema a la Universitat de Califòrnia. Durant aquest període, als EUA, va fer 8 curtmetratges en a los Ángeles. El 2010 va començar l’activitat docent en cinema i teatre per a nens, alhora que s’inicia en el documental. Ha actuat en diverses pel·lícules com “Farewell Bagdad” i “Everything for Surt”, d’altra banda, també sol actuar en les seves pel·lícules. “Footwork” és el seu primer llargmetratge, que ha escrit i dirigit el mateix.

Divendres 4 d’octubre de 2019, 20h
WILD JONQUILS, Dir. Rahbar Ghanbari | Iran | 2017 | 83 min

Situada en una zona rural allunyada, una escola rep una notificació del Ministeri d’Educació, en la qual es declara que si no s’aconsegueix el nombre d’alumnes requerits l’escola haurà de tancar. El mestre decideix anar als pobles de muntanyes i boscos dels voltants, en persona, per convèncer a tots els pares que és imprescindible per als seus fills rebre formació. Quan cau malalt, la seva promesa apareix per atendre’l. Però, tot es complica i eventualment un dels estudiants s’ofereix com a voluntari per mantenir les classes com si no passés res. Nascut el 1961, Rahbar Ghanbari es va llicenciar en l’Islamic Center for Film Studies, ha estat actiu com a professor de cinema i cineasta des dels anys vuitanta del segle passat. Escriptor i director de cinquanta curts, migmetratges i dotze pel·lícules per televisió, Ghanbari és conegut fonamentalment per les seves “The Little Bird Freak” (2002) i per “Growing in the Wind” (2012), que han estat aclamades en diversos festivals de cinema internacionals. Ha obtingut 26 premis en festivals nacionals i internacionals.

Dissabte 5 d’octubre de 2019, 20h
YEVA, Dir. Anahid Abad | Iran, Armènia | 2017 | 96 min

Yeva és una jove que abandona la casa dels seus influents sogres amb la seva filla Nareh, després de la tràgica mort del seu marit. A continuació, es refugia en una de les aldees de Karabakh (Armènia). Però, és vista com una completa estrangera en aquest lloc i es veu obligada a viure disfressada per no cridar l’atenció. Anahid Abad, diu que ha trobat als seus personatges en una zona tan remota com Karabakh, en la qual la inseguretat de la guerra fa que els seus habitants es vegin obligats a comportar-se amb honestedat i transparència. El personatge principal d’aquesta pel·lícula, Yeva, es veu obligada a enfrontar sola als problemes, amenaces i fins i tot a les seves pròpies debilitats. Els humans són humans arreu del planeta, però el que els fa diferents són les cultures a les quals pertanyen.
Anahid Abad, d’origen armeni, va néixer a Teheran el 1969. Ha col·laborat amb destacats directors com Alireza Davood Nejad, Abolfazl Jalili, Rasoul Sadrameli, Ahmad Reza Darvish, Varuzh Karim-Masihi, Bahram Beizaie. Des de 2010 és la directora de l’Institute of Iran Cinema. Ella diu que en realitat “sóc una dona armènia cristiana que va néixer i viu en un país com l’Iran”. Per a ella ser part d’una minoria dins d’una majoria sempre ha estat part de la seva vida.

Divendres 11 de octubre de 2019, 18h
FIRST AUTOGRAPH FOR RANA, Dir. Ali Zhakan | Iran | 2018 | 90 min

Jahangir Golstaneh és un novel·lista que porta casat diversos anys amb una dona anomenada Rana i tenen un fill de set anys. Jahangir és autor de diverses novel·les, tot i que només ha pogut publicar un dels seus llibres. La seva única font d’ingressos és l’escriptura i no vol fer res més per sortir de la seva precarietat. Aquesta decisió és la causa dels problemes i obstacles que van apareixent en la seva vida.El director Ali Zhakan va néixer a Teheran el 1950 i va començar la seva trajectòria professional com a actor. Va fer el seu primer llargmetratge “The Mare” el 1986 i ha estat aclamat en festival internacionals com Venècia i Carlovy Vari, entre d’altres.

Divendres 11 de octubre de 2019, 20h
ASTIGMATISM, Dir. Majid-Reza Mostafavi | Iran | 2018 | 85 min

Un home torna a casa després de diversos anys de separació amb la intenció de recuperar la seva propietat. Per aconseguir-ho ha expulsar de la mateixa a la seva esposa, el seu fill, la seva nora i el seu nét. El seu fill, que cria sangoneres al soterrani i espera enriquir-se amb això, intenta que els seus pares facin les paus perquè tots puguin quedar-se a la casa, però la seva mare pensa casar-se amb una altra persona. A més, el nét de la parella, un nen de 9 anys, s’enamora de la seva professora causant-los problemes a ambdos.

Majidreza Mostafavi (1984) va començar la seva carrera cinematogràfica a l’Iran com a editor i director de curtmetratges. El seu primer llargmetratge, “Unripe Pomegranates” (2014), es va projectar en les seccions oficials de més de 10 festivals internacionals. Mostafavi sempre tracta de mostrar en les seves creacions les classes i esdeveniments socials oblidats pel gran públic.

Dissabte 12 d’octubre de 2019, 20h
ORANGE DAYS, Dir. Arash Lahooti | Iran | 2018 | 102 min

Alban recorre una exhuberant plantació verda al nord de l’Iran per inspeccionar la collita que realitzen les treballadores que ha contractat. La assertiva dona de quaranta i tants anys ha estat involucrada en el negoci de la taronja, dominat per homes, durant anys. Però aquest any ha rebut la comanda més gran a la regió, un fet que no és ben acceptat pels seus competidors masculins. Tan aviat com comença la recol·lecció, també ho fa el sabotatge a la feina d’Alban i es veu obligada a gestionar les nombroses conseqüències: la recol·lecció s’està retardant, els diners s’està esgotant i la motivació de les seves treballadores està disminuint. A sobre, el seu marit Majid fa les maletes i la deixa. El director, Arash Lahooti (1982). Es va llicenciar en cinema i muntatge a Teheran. És director, productor i editor cinematogràfic i membre de la Unió Iraniana de Cineastes de Do-cumentals. El seu primer documental, “Truck and the Fox”, s’ha projectat en més de 45 festivals i ha rebut 9 premis.

Dissabte 19 de octubre de 2019, 20h
ORDUCKLY, Dir. Behrouz Gharib Pour | Iran | 2018 | 86 min

El pare d’Orduckly, que treballa a l’estació de tren de Tabriz es veu obligat a després traslladar-se a Teheran, perquè la seva dona té una malaltia terminal. Un cop a Teheran, matricula al seu intel·ligent fill en una important escola sense tenir en compte les tràgiques conseqüències a què haurà de fer front a causa del seu nom. La pel·lícula relata un patiment compartit per centenars d’iranians: l’opressió, la manca de seguretat, la superficialitat, la insatisfacció i moltes altres coses similars.

El director Behrouz Gharib Pour va néixer el 1950, és guionista, director d’escena i director de cinema i un mestre de titelles. “Orduckly” és la seva opera prima.

Dissabte 26 d’octubre de 2019, 20h
THE DARK ROOM, Dir. Rouhollah Hejazi | Iran | 2018 | 101 min

Haleh i Farhad, juntament amb el seu fill Amir de 5 anys, s’han mudat recentment a un nou complex residencial. Un dia, Amir es perd en el desert davant de l’edifici, encara que no triguen a trobar-lo. Amir acaba confessant al seu pare que algú l’ha vist nu, i Farhad, enfurismat, comença la recerca del sospitós suposadament que ha assetjat sexualment al seu fill petit.

Rouhollah Hejazi (1979, Abadan) va dirigir el seu primer curtmetratge, “Start”, el 1995, al qual van seguir 10 més. Tots han estat presentats en festivals nacionals i internacionals. També ha dirigit diverses sèries de televisió abans de realitzar el seu primer llargmetratge “Among the Clouds” el 2008, que va obtenir diversos premis en festivals de tot el món.

Dijous 31 de octubre de 2019, 20h
PASTARIONI, Dir. Soheil Movafagh | Iran | 2019 | 97 min

Després de diversos anys fora, quan Houshang torna a casa descobreix que el restaurant del seu pare ha tancat. No obstant això, no està disposat a rendir-se. Aquest jove director aborda el retorn d’aquells que es van anar en un moment donat de les seves vides i tornen al seu país d’origen per diferents raons amb l’ànim de recuperar allò que van deixar.

El director Soheil Movafagh va néixer el 1980 i va començar la seva trajectòria com a actor als 13 anys, i en 2001 va començar a treballar com a productor i director. Des de l’any 2005 ha col·laborat amb IRIB TV com a productor, director i actor. La seva opera prima va ser “Chocolate” (2018) que va participar en alguns festivals infantils com el Canada Kids Film Festival & Golden Elephant Film Festival.

04/10/2019

Del 4 al 31 d’octubre de 2019.

CaixaForum
Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8
Barcelona

COMPRA ENTRADES

Casa Asia | Caixa Forum |Farabi Foundation | Consejería Cultural de la Embajada de la R.I de Irán | Iranian Independents