En aquesta conferència es planteja una anàlisi etimològic, històric i estètic del concepte kawaii. Àmpliament conegut arreu del món, les traduccions a les llengües occidentals del terme (cute, adorable…) no arriben a englobar les implicacions d’un fenomen que abasta el disseny, l’art, la moda i fins i tot les relacions personals. Popularitzat a través de la cultura popular mitjançant les seves formes d’expressió més representatives (manga, anime i videojocs) el kawaii ha passat a formar part de la cultura dels joves de tot el món, a més de proposar informació important des de la qual cartografiar el Japó contemporani per tal de comprendre’l i transitar-hi.
Tot i l’aparent puerilitat d’una estètica que s’associa amb peluixos, bonics postres, vestits i gestos expressius, el kawaii ha estat material de reflexió de diverses figures importants del món de l’art i la crítica cultural com Murakami Takashi i Ōtsuka Eiji, entre d’altres. Al cap i a la fi, aquest fenomen també amaga les seves “ombres”, i en ocasions es considera com una suposada prova manifesta de la “infantilització” del Japó després de la guerra i fins i tot imbricant amb categories aparentment distants com allòsinistre, estrany o grotesc.
Presenta:
Carmen Díez Orejas, directora del Centre Casa Àsia-Madrid
Ponent:
Jaime Romero és personal docent i investigador en formació en l’àrea d’Estètica i Teoria de les Arts de la facultat de Filosofia de la Universitat de Salamanca, on ultima la seva tesi doctoral sobre Neojaponisme. Ha realitzat diverses estades a centres japonesos com la Universitat de Nanzan (Nagoya) i el centre de Fundació Japó-Kansai (Osaka). Actualment col·labora amb diversos mitjans, tant acadèmics com divulgatius, dedicats a la cultura i l’art japonès.
Podràs seguir també aquest webcast a Youtube en aquesta mateixa pàgina el dia i hora indicats:
Dimarts 20 d’abril de 19.00 h a 20.30 h
Inscripcions obertes.
Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir.
Activitat gratuïta.