El 16 de maig, vam fer una classe del programa “Aprenem. Famílies a la Xarxa” (AFEX) amb un grup d'estudiants adultes, alumnes voluntaris dels instituts Consell de Cent de Barcelona i del Rubió i Ors de l'Hospitalet, juntament amb les seves dinamitzadores, al Museu Nacional d'Art de Catalunya a Barcelona. Aquesta oportunitat va ser fruit de la col·laboració entre l'Escola de Bambú de Casa Asia i el MNAC, que ja dura tres anys.
Per a tots els participants, aquesta visita va ser la primera vegada que exploraven aquest museu i el seu entorn. En aquesta ocasió ens centrem en la col·lecció d'art del Renaixement i del Barroc. Esther Fuertes, del Departament d'Educació, va dinamitzar un debat fent servir les Estratègies de Pensament Visual (VTS). Durant la discussió, es van recollir diverses perspectives sobre les obres i els personatges exposats. A més, es va practicar el vocabulari relacionat amb les fruites, la vestimenta i el context de les imatges. També van sorgir algunes pràctiques culturals que els participants van comparar amb els seus coneixements de les pròpies cultures d'origen, mentre aprenien sobre l'art d'aquella època. La visita va despertar un gran interès i va deixar ganes de tornar al museu en el futur.
Què és AFEX?
El programa AFEX està format per tres elements clau: a) Els estudiants adults, que són familiars de l'alumnat del centre que volen aprendre català, castellà i informàtica per, entre altres coses, poder comunicar-se amb les mestres i les persones tutores dels seus fills i filles . A AFEX-AFFM hi participen familiars, sobretot mares, d'orígens molt diversos, principalment asiàtiques, encara que també hi ha persones africanes i d'Amèrica Central i del Sud i de països de l'est d'Europa. b) El voluntariat són alumnes de secundària del centre, que els ensenyen. Alguns voluntaris i voluntàries són familiars de les estudiants adultes quan parlen les seves llengües maternes. Això permet que les nostres classes siguin plurilingües i multinivell. Plurilingües perquè a partir de la llengua materna aprenen català i castellà, evidenciant que l'aprenentatge de llengües no és des de zero, sinó que es poden aprofitar els coneixements i experiències prèvies. I multinivell, perquè cada voluntari o voluntària es pot posar amb una estudianta adulta i avançar en l'aprenentatge al seu ritme. c) Dinamitzadora, és la persona que s'encarrega d'organitzar les classes i orientar el voluntariat a l'ensenyament. A més de català i castellà parla una de les llengües maternes majoritàries del grup.
Imma Llort
[protegit per correu electrònic]; 666571836