15/09/2022 | Actualitat

L'Asian Film Festival Barcelona – AFFBCN, el Festival de cinema asiàtic d'autor, celebra aquest any 2022 la desena edició, i tindrà lloc del 26 d'octubre al 6 de novembre. Cines Girona, Phenomena, CaixaForum i Zumzeig són les seus d'aquest any per a les projeccions de cinema presencials i la plataforma FILMIN per a les sessions en línia. 

El certamen segueix fidel als seus orígens ja que presenta una programació que inclou més d'un centenar de pel·lícules procedents del voltant de 25 països de la regió d'Àsia i el Pacífic, en què el relat històric, les qüestions de gènere i el drama en totes les seves facetes, omplen de contingut la proposta cinematogràfica d'aquest any.

L'AFFFBCN 2022 abasta una extensió geogràfica que va des de Àsia Central, amb la participació de cinematografies procedents de dues ex repúbliques soviètiques, Kazakhstan i Kirguizistan, a la qual se suma Iran, Mongòlia i Afganistan; Àsia Meridional està representada per Índia, Pakistan, Bangla Desh i Sri Lanka; el Sud-est asiàtic per Filipines, Indonèsia, Tailàndia, Singapur, Laos, Cambodja i Vietnam; Àsia Oriental per la Xina, Corea, el Japó; i finalment el Pacífic per Austràlia i Nova Zelanda.

La sala Phenomena acollirà la pel·lícula inaugural de l'AFFFBCN 2022 el proper 26 d'octubre amb “Sardar Udham” (2021) del director indi Shoojit Sircar, que estarà aquells dies a Barcelona convidat pel Festival. La seu central de l'AFFFBCN continuarà sent els Cinemes Girona, on es distribuirà la major part de la programació. La sala Zumzeig també s'estrena com a seu a l'edició d'aquest any. Betevé i B Travel Experience també projectaran alguns llargmetratges.

El Festival presenta un total de 111 pel·lícules, incloent la inauguració i la clausura, distribuïts en cinc seccions, totes elles a concurs: Oficial (21) Oficial Panorama (23), Discoveries (22), NETPAC (22) i Especial (21), cadascuna compta amb els seus jurats corresponents compost per directors, crítics de cinema i escriptors. L'Asian Film Festival Barcelona concedirà quinze premis: a la millor pel·lícula, millor director i millor guió per a cadascuna de les seccions a concurs.

Per a la directora de l'AFFFBCN 2022, Menene Gras Balaguer, “aquesta desena edició vol ser tan representativa com sigui possible del cinema experimental i independent més recent del continent asiàtic”. Segons Gras, "en aquesta edició destaquen algunes cinematografies com són les de l´Índia, l´Iran, la Xina i Corea del Sud, però també es projecten títols d´altres països asiàtics menys reconeguts o amb menor projecció".  

Pel·lícula inaugural

Sardar Udham

Dir. Shoojit Sircar | Índia | 2021 | 162' | Biogràfic

La pel·lícula que inaugura la desena edició del Festival, Sardar Udham, dirigida pel cineasta indi Shoojit Sircar, és un drama històric biogràfic sobre el revolucionari Sardar Udham Singh, un lluitador per la llibertat del seu país. La pel·lícula narra la massacre de Jallianwala Bagh ocorreguda a la ciutat índia d'Amritsar el 1919, un fet decisiu per al moviment d'independència indi. A més, aquest any 2022 coincideix amb la celebració del 75è aniversari de la proclamació de l'Índia com a nació sobirana.

Sinopsi

Sardar Udham és una pel·lícula històrica que narra la vida del revolucionari Udham Singh. Un supervivent de la massacre de Jallianwala Bagh el 13 d'abril de 1919, fet que va suposar un fet decisiu per al moviment d'independència de l'Índia. Sardar Udham va fugir a les muntanyes de l'Afganistan, arribant a Londres el 1933-34. Allà, el 13 de març de 1940, va assassinar el Vicegovernador Michael O'Dwyer, que va estar darrere de la massacre al Punjab, per venjar les vides dels seus estimats companys.

Biografia del director

Shoojit Sircar és un director i productor de cinema de l'Índia nascut a Calcuta, Bengala Occidental el 1967[. Ha destacat a nivell internacional amb treballs com Yahaan (2005), Vicky Donador (2012) i Madres Cafè (2013), i produït Aparelleta Tumi (2012). A més, és conegut per realitzar pel·lícules independents. Aparelleta Tumi és de fet una adaptació cinematogràfica de Dui Naari Haathey Torobaari, de Sunil Gangopadhyay.

projecció

Dimecres 26/10, 19.15h | Phenomena Experience

Selecció de pel·lícules

cloenda

The Drover's Wife. The legend of Molly Johnson, (2021), dirigida per l'australiana Leah Purcell clausurarà el Festival. És un drama revisionista sobre la lluita d'una dona per tirar endavant els fills i la granja familiar davant l'absència del marit.

Altres títols destacats

A més de les pel·lícules d'obertura i cloenda i de grans títols que incorpora l'edició d'aquest any com Corredor (2022) del japonès Hirokazu Koreeda o la coreana Decisió de marxar (2022) de Park Chan-Wook, la direcció del Festival destaca altres pel·lícules:  When Pomegranates Howl, de Granaz Moussavi (Afganistan, 2020), El meu primer estiu de Katie Found (Austràlia, 2020) i Solitària de Craig Boreham (Austràlia, 2022), A Father's Diary de Golam Mustofa (Bangla Desh, 2021), Torna a la pols de Li Ruijun (Xina, 2022), Manxurian Tiger de Geng Jun (Xina, 2021), Cassiopeia de Shin Yeon-Shick (Corea, 2022), Caminador de Joel Lamangan (Filipines, 2021), Amor rere amor d'Ann Hui (Hong Kong, 2020), Before, Then & Now de Kamila Andini (Indonèsia, 2022), Medul·la Òssia d'Hamid Reza Ghorbani (Iran, 2020), Gisoum de Navid Behtoe (Iran, 2021), Felicitat d'Askar Uzabaiev (Kazakhstan, 2022) The Sales Girl de Sengedori Janchivdorj (Mongòlia, 2022) Tomorrow I Quit de Bertrand Remaut (Nova Zelanda, 2021), Accelerant d'Haia Waseem (Pakistan, 2021), The Edge of Daybreak de Taiki Sakpisit (Tailàndia, 2021) i Blood Moon Party de Nguyen Quang Dung (Vietnam, 2020).

Casa Asia compleix deu anys de festival a Barcelona 

Celebrar la desena edició de l'Asian Film Festival Barcelona constata un cert grau de maduresa a l'organització d'un festival d'aquestes característiques. La consolidació de l'AFFFBCN ha estat possible gràcies a la confiança dipositada al festival per cineastes, distribuïdors i públics, però sobretot, pel reconeixement a les institucions i empreses que han recolzat any rere any aquest esdeveniment.

Avui, Casa Asia no només compleix deu anys de festival, sinó que en conserva una programació setmanal (dissabtes a les 20h) al llarg de l'any als Cinemes Girona, i en manté una programació també setmanal (divendres a les 22h) a Betevé. D'altra banda, el Canal Casa Asia a FILMIN compta amb uns tres-cents títols, representatius de la història recent i no tan recent del cinema asiàtic.

Des del 2014 el cartell de l'Asian Film Festival ha estat obra del fotògraf reputat Pierre Gonnord que ha cedit a Casa Asia els drets d'imatge perquè un dels seus retrats emblemàtics de persones d'origen asiàtic fos el cartell del Festival. Aquesta col·laboració ha durat fins a l'edició d'aquest any, i de cara a l'AFFFBCN del 2023 es convocarà un concurs les bases del qual es donaran a conèixer més endavant.

En les edicions precedents, el premi al millor llargmetratge de la secció oficial de l'AFFFBCN ha estat atorgat en cinc ocasions a un llargmetratge xinès, dos a l'Afganistan, un a Corea del sud i un altre a l'Iran. Aquestes són les pel·lícules guardonades: 2011| Buddha Mountain |Li Yu | Xina; 2014| Wajma |Barmak Akram | Afganistan; 2015| Haemoo  | Sung-Bo Shim | Corea del sud; 2016 | Mina Walking | Yosef Baraki| Afganistan; 2017| Ta'ang | Bing Wang | Xina; 2018|  La cendra és el blanc més pur | Jia Zhangke | Xina; 2019| Resa | Alireza Motamedi | Iran; 2020| | Globus | Pema Tseden | Xina i 2021| Anima | Cao Jinling | Xina.

10è Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN 2022

www.asianfilmfestival.barcelona

Dates: del 26 d'octubre al 6 de novembre
Seus: Cinemes Girona, Phenomena, CaixaForum, Zumzeig i Filmin (online)
Contacte premsa: Sandra Costa | 670 236 496 |  [protegit per correu electrònic]
Director de Comunicació: Josep Casaus |  [protegit per correu electrònic]
Queden:
0
0
0
0
Dies
0
0
Hores
0
0
Min
0
0
Sec

Descàrregues per a premsa

compartir