26/01/2021 | Activitats > Cinema
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

Casa Àsia torna a compartir la programació d’ImagineIndia International Film Festival 2020. En aquesta edició, es projectaran sis llargmetratges de ficció, cinc documentals-curtmetratges, entenent que les fronteres entre uns i altres formats són fàcils d’enderrocar, ja que en aquest cas són molt complementaris.

El cicle s’inicia amb la pel·lícula dedicada a la figura de Satyajit Ray, ja que aquest any es compleix el centenari del seu naixement. Abans que comencin les celebracions oficials que es faran al llarg de l’any, ens vam avançar amb aquest documental realitzat el 2006 pel director belga Bo Van Der Werf, el qual es serveix de la figura del fotògraf Nemai Gosh que ha passat més de 25 anys investigant a Ray i recordant-li en nombrosos episodis en els quals es percep la qualitat humana de la persona i la professionalitat del cineasta. Gosh es presenta com el testimoni únic i excepcional de gran part de la trajectòria del mestre amb més de 90.000 imatges preses en aquest període de temps. La resta de la programació consta de produccions realitzades entre 2017 i 2020, que ens mostren el desenvolupament d’un cinema experimental i independent que es radicalitza a causa, en alguns casos, a l’escassetat mateixa de recursos, a una presa de postura, a un compromís amb la investigació de la imatge en moviment i de la informació que pot transmetre. No és un cinema fàcil, però sí un cinema que ens revela aspectes de la societat en què es produeix i que cap altre mitjà pot comunicar. La crítica de la subalternitat, les polítiques de gènere, la resistència contra la desigualtat i la defensa dels drets humans travessen aquest cinema que ens obre finestres a mons que no tenim ocasió de veure ni conèixer, sinó és a través seu.

PROGRAMACIÓ:

Dissabte 30 de gener de 2021, 20.00 h

My Life With Satyajit Ray | Dir. Bo Van Der Werf | 2006 | 52 ‘| VOSE | Bèlgica | documental

El fotògraf Nemai Gosh ha dedicat 25 anys de la seva vida a la figura de Satyajit Ray i la seva obra. La pel·lícula mostra la fascinació que segueix exercint en ell aquest artista i home excepcional, i que no cessa de recordar. D’aquesta manera, ens transmet la capacitat per concebre i prendre decisions d’aquest cineasta universal a l’hora de produir qualsevol de les seves creacions, a l’igual que el seu perfeccionisme i passió pel seu treball. Aquesta és la clau del reconeixement internacional de Ray, que en aquest centenari sens dubte es reactivarà amb les diferents retrospectives que es van a projectar en diferents parts de món. Finalment, es tracta d’un document que ningú pot perdre per tractar-se d’algú que va escriure una pàgina inesborrable de cinema indi.

El saxofonista i compositor Bo van der Werf es va graduar al conservatori d’Amsterdam. Dirigeix i escriu per Octurn, un conjunt de jazz contemporani amb seu a Brussel·les. Bo compon música per a pel·lícules, per a dansa i per a conjunts clàssics contemporanis. Ensenya als conservatoris d’Anvers i Lovaina i actualment treballa en una investigació de doctorat a la Universitat de Lovaina. La meva vida amb Satyajit Ray és la seva primera pel·lícula, i s’ha projectat en diversos festivals de cinema internacionals (Teheran, Buenos Aires, Mumbay, Paris, Budapest i Calcuta).

The Song We Sang | Dir. Aarti Neharsh | 2020 | 21 ‘| VOSE | Índia | curtmetratge

La tranquil·la ciutat d’Ahmedabad cobra vida durant les nou nits de Navratri, un festival de dansa que se celebra a tota l’Índia. Krishna, una economista que qüestiona certes eleccions que ha fet en la seva vida, coneix a Alia, una cosina d’una amiga de Delhi. Un plat de golgappas dolços i picants i una cançó porten a les dues dones a caminar per la ciutat, per conversar sobre l’amor, la llar, la religió i les pors. No obstant això, cada elecció feta és una altra elecció perduda, i el porta a una realitat diferent, com si aquella nit no hagués passat.

Aarti Neharsh es va graduar a Pune i es va especialitzar en Cinema i Televisió. Després de treballar durant gairebé tres anys a Green Chutney Films com a directora i escriptora de pel·lícules, explica una història molt propera a ella.

Dissabte 6 de febrer de 2021, 20h

A Foreigner in my Own Land | Dir. Nishajyoti Sharma| 2017 | 65’ | VOSE | Índia | Documental

Els nepalesos (Gurkas) d’Assam no són estrangers ni estranys, excepte alguns que poden haver emigrat a Assam (Índia) després de 1971. Tot i això, el sentiment predominant entre els Assamesos és bastant contrari al que diu l’història i l’Acord d’Assam de 1985.

A través d’aquesta pel·lícula autoreflexiva, la cineasta explora la noció d’identitat de la comunitat a Assam. La pel·lícula aborda els sentiments d’una persona comuna pel que fa a la seva pròpia identitat i la seva posició en la societat Assamesa, els problemes identitaris a Assam i el grau d’adaptació per part d’una Assamesa Nepalesa per contextualitzar la noció d’identitat i lleialtat.

Ellipsis | Dir. Raunaq Das, Abhirup Halder | 2019 | 17’ | VOSE | Índia | Curtmetratge

Una jove parella passa una llarga nit en el camí, recreant els seus records.

Abhirup Halder va créixer a Calcuta, la capital cultural de l’Índia. El 2018, va codirigir el seu primer llargmetratge, Khyapa on també va treballar com a director de fotografia i editor.

Raunaq Das, nascut a Calcuta, va començar com escriptor i director de ficcions, desenvolupant a la vegada un interès pel documental. Des de llavors, ha estat editant documentals i escrivint guions per a diversos directors.

Dissabte 13 de febrer de 2021, 20.00 h

Ea, Ma, Yau | Dir. Lijo Jose Pellissery | 2018 | 120 ‘| VOSE | Índia | drama

Ambientada enmig de la comunitat catòlica a la platja de Chellanam, prop de Kochi a Kerala, la pel·lícula gira entorn de la mort de Vavachan, un mestre paleta, que arriba a casa després d’una llarga absència, i mor sobtadament. Abans de la seva mort, comparteix amb el seu fill Eeshi, records sobre l’enterrament del seu pare i, al seu torn, el seu propi desig de ser enterrat decentment. Eeshi li promet un gran enterrament. Després de la impactant partida de Vavachan, Eeshi organitza ferventment el funeral del seu pare; vol que es realitzi amb el degut respecte, amb tots els rituals habituals, parafernàlia i celebracions que l’acompanyen. Però aquest simple gest d’amor i respecte d’un fill pel seu pare es troba amb obstacles impredictibles i reaccions indecoroses de diferents parts. Amb aquest nucli intens i emocional, la pel·lícula viatja per la complexa xarxa d’emocions humanes.

Lijo Jose Pellissery, fill de la víctima actor de Malayalam, José Pellessery, ha dirigit cinc pel·lícules Nayakan (2010), City of God (2011), Amen (2013), Double Barrel (2015) i Angamaly Diaries (2017).

Dissabte 20 de febrer de 2021, 20.00 h

Saroj Dutta and His Times | Dir. Kasturi Basu / Mitali Biswas | 2018 | 115 ‘| VOSE | Índia | drama

Un poeta comunista i periodista radical, un assassinat secret d’Estat, un intent de revolució que va començar al poble de Naxalbari, als contraforts de l’Himàlaia. Pretenent explicar la història del revolucionari assassinat Saroj Dutta, la pel·lícula passa en aquells temps tumultuosos en què el moviment comunista va tenir un important paper en la política d’aquest país durant més de tres dècades. Les cineastes recorren als arxius històrics personals i públics i a les converses gravades amb els rebels de Naxalbari. Cinc dècades després, la pel·lícula dóna una clau per a comprendre els turbulents anys seixanta i setanta a l’Índia i el món.

Kasturi Basu és una documentalista independent, activista social, investigadora, escriptora i editora amb seu a Calcuta. És membre fundadora del People’s Film Collective i coeditora de Pratirodher Cinema, una revista bengalí sobre cinema contracultural. Ha coeditat el llibre Cap a un cinema popular: documental independent i la seva audiència a l’Índia (2018). Saroj Dutta and His Times (2018) és el seu primer llargmetratge documental.

Mitali Biswas és cineasta, activista social i ha exercit com a periodista independent. L’any 2015, va dirigir i va produir una pel·lícula documental titulada Identitat no revelada sobre la violència sexual contra les dones. En l’actualitat, forma part del consell editorial de Protibidhan, una revista dedicada als moviments feministes.

Dissabte 27 de febrer de 2021, 20.00 h

Tales from our Childhood | Dir. Mukul Haloi | 2018 | 69 ‘| VOSE | Índia | documental

Com va ser créixer a Assam en la dècada dels 90 i quedar atrapat entre una insurrecció i l’Exèrcit? És el que els Contes de la nostra infància de Mukul Haloi es proposen descobrir. Realitzat entre 2016 i 2017, el documental comprèn fragments de records reals i imaginaris de la batalla entre els militants del Front d’Alliberament Unida d’Assam i l’Exèrcit de l’Índia. A més de les entrevistes amb familiars i amics de Haloi, la pel·lícula inclou seqüències en què l’amic del director vesteix un uniforme ULFA i es fa passar per un soldat rebel.

Mukul Haloi (1991) és de Nalbari, Assam. Va estudiar Direcció de Cinema a l’Institut de Cinema i Televisió de l’Índia a Pune. El seu curtmetratge Dies de tardor va rebre el primer premi al Festival Internacional de Documentals i Curtmetratges de Kerala a 2017. Contes de la nostra infància es va estrenar a l’Índia i a Indonèsia el 2018.

Motherhood | Dir. Kirti Singh | 2018 | 30 ‘| VOSE | Índia | curtmetratge

Mamatva analitza la vida d’una llevadora de casta inferior, en un poblet al centre d’Uttar Pradesh. El naixement del nadó de la seva cunyada posa en marxa un flux de desig no reconegut dins d’ella.

Kirti Singh té un Diploma de postgrau en Direcció i Escriptura de guions de l’Institut de Cinema i Televisió Satyajit Ray, Calcuta, Índia.

Dissabte 13 de març de 2021, 20.00 h

Raudram 2018 | Dir. Jayaraj | 2019 | 80 ‘| VOSE | Índia | drama

El 14 d’agost de 2018 una parella d’avis, la mestra Marykkutty i Narayanan amb Alzheimer, han de viatjar als Estats Units per visitar els seus familiars. Les sobtades inundacions de les carreteres els obliguen a tornar a casa de camí a l’aeroport. Es tracta d’una història d’aquells que van sobreviure al desastre que va succeir a Kerala al 2018.

Jayarajan Rajasekharan Nair, acreditat professionalment com Jayaraj, és un cineasta indi, que treballa principalment en la indústria cinematogràfica de Malayalam. És el fundador del Birds Club International. Jayaraj va rebre el Premi Crystal Bear al Festival Internacional de Cinema de Berlín, el premi Golden Peacock al IFFI, el premi Golden Crow Pheasant al IFFK, el Premi FIPRESCI de la Federació Internacional de Crítics de Cinema, el Premi Don Quixot de Federació internacional de Societats de Cinema, premi de la Xarxa per a la Promoció del Cinema Asiàtic (NETPAC) i una menció especial al Festival internacional de Cinema de Karlovy Vary. També va rebre set vegades el National Film Award i el Kerala State Film Awards. Les seves pel·lícules més representatives són Desadanam (1996), Kaliyattam (1997), Karunam (2000), Shantham (2001), Daivanamathil (2005), Vellapokkathil (2007), Ottaal (2015), Veeram (2017) i Bhayanakam (2018).

O for Usha | Dir. Rohan Parshuram Kanawade | 2019 | 22’| VOSE | Índia | curtmetratge

Usha és una mare soltera a l’Índia rural. Incapaç de llegir o escriure, se sent atreta per la mestra d’anglès dels seus fills, i aquesta atracció encén la seva passió i la seva determinació per aprendre. O for Usha és una representació subtil de el despertar sexual i de com la ingènua atracció pot donar poder a una dona per prendre el control de la seva vida i fer de cada dia una cosa important.

Rohan Kanawade, graduat en Disseny d’interiors, va deixar el seu treball a temps complet al 2010 i va començar a escriure i dirigir cinema. Al 2017, el seu curtmetratge Khidkee va ser seleccionat a la secció Panorama indi del 48è Festival Internacional de Cinema de l’Índia. L’escriptor Devdutt Pattanaik va estendre el seu suport financer al següent curt de Rohan, O Ushacha, que va acabar al 2019.

Dissabte 20 de març de 2021, 20.00 h

The Geshema is Born | Dir. Malati Rao | 2019 | 70 ‘| VOSE | Índia | documental

Les monges budistes tibetanes han estat sempre defensores de la igualtat. Apoderades per Sa Santedat el Dalai Lama, ara reben el més alt grau monàstic: el Geshe Ma o Doctorat. La pel·lícula explora el seu viatge. Per Buda, establir una comunitat de monges va ser un experiment radical per a la seva època. Al llarg dels segles, la vida religiosa budista va estar disponible per a les dones, i molts esdeveniments històrics esmenten a monges d’èxit, però a les quals se’ls van negar les qualificacions monàstiques més elevades.

Malati Rao ha estat fent documentals durant l’última dècada, alguns dels quals s’han retransmès a la televisió pública. Fet a mà a l’Índia, i Born Behind Bars, sobre nens que creixen a la presó, han estat projectats en diversos festivals de cinema.

Kamali | Dir. Sasha Rainbow | 2019 | 24 ‘| VOSE | Gran Bretanya, Índia | curtmetratge

Kamali és l’única dona skater al seu poble de pescadors al sud de l’Índia. Mentre troba una manera d’expressar-se en el món dominat pels homes que l’envolta, Suganthi, la seva mare, fa un pelegrinatge a la recerca de l’autodescobriment. Per Kamali, preservar els seus somnis és una lluita, donada la naturalesa tradicional de la societat a la qual pertanyen. Però Suganthi està decidida a ajudar a Kamali a anar contra el corrent, convertir-se en una campiona de skate i provar la llibertat que ella no va tenir.

Sasha Rainbow ha treballat en múltiples disciplines, incloent cinema, direcció d’art, fotografia i vestuari. L’apassiona el cinema i pretén utilitzar el poder de la narració d’històries per posar el focus a les comunitats protegides i mostrar models heroics a seguir. Va participar al programa BAFTA Crew al 2018 i 2019, i les seves pel·lícules s’han projectat en festivals de tot el món, obtenint nombrosos premis. Viu a Nova Zelanda i actualment es troba treballant en el seu primer llargmetratge.

Dissabte 27 de març de 2021, 20.00 h

Odd Couple | Dir. Prashant Johari | 2019 | 117 ‘| VOSE | Índia | drama

La pel·lícula gira entorn de dues parelles amb una diferència d’edat de 15 anys. Yogesh és un pintor de renom a Berlín de 40 anys i Nivedita és una intèrpret de 39 anys que viu sola al seu apartament. L’altra parella, Piyush de 25 anys és un emprenedor social i la seva nòvia Navi té 24 anys i és una ànima lliure. Totes dues viuen al mateix edifici. Un bon dia, aquestes parelles decideixen casar-se i per error l’oficina de registre canvia els noms.

Prashant Johari va néixer a Patna, Bihar i es va graduar al 2015 a la NIFT. Ha dirigit i escrit el seu primer llargmetratge en hindi Odd couple. La pel·lícula ha viatjat per tot el món el 2020, mentre el seu director està acabant el guió del seu segon llargmetratge, Happy Birthday Mummy.

Dissabte 3 d’abril de 2021, 20.00 h

Sisters of The Trees | Dir. Camila Menéndez / Lucas Penyafort | 2019 | 82 ‘| VOSE | Argentina | documental

Al desert de Rajasthan (Índia), el naixement d’una nena ja no és una maledicció. Les famílies que anteriorment es van desfer de les seves filles per no poder pagar la dot, avui celebren les seves vides plantant 111 arbres. És la història d’aquelles dones com Kala que van aconseguir treballar fora de la llar i animar a altres dones a fer el mateix. O Bhavari amb prou feines sap escriure, però està educant a la seva filla Nikita perquè un dia sigui una dona emancipada.

Camila Menéndez es va graduar com a directora de cinema. Ha treballat en diferents canals de televisió, en sèries de ficció, documentals i llargmetratges (La passió de Verónica Videla, 2010, Madame Baterflai, 2012 i Els ulls plorosos, 2016).

Lucas Penyafort va obtenir el Diploma en Estudis Documentals Creatius a l’Observatori de Cinema de Barcelona. Abans es va graduar a la Universitat del Cinema de Buenos Aires. Ha realitzat entre altres pel·lícules: La família txetxena (2015), Caixa Tancada (2009), Hamdan (2013), El gran cant del shamanismo (2015) i El manifest del shamanismo (2019).

Dissabte 10 d’abril de 2021, 20.00 h

Trijya | Dir. Akshay Indikar | 2019 | 91 ‘| VOSE | Índia | drama

En una època en què ser aliè al teu veritable jo s’ha convertit cada vegada més en una realitat per a molts, aquest camí cap a l’autodescobriment pot conduir a sentiments de solitud, confusió, por i dubte. El vilatà Avdhut Kale, amb aspiracions artístiques, lluita per trobar el seu lloc a la metròpoli de Pune. Treballant com a reporter per al diari local, ha d’ajudar al seu col·lega a escriure la secció de l’horòscop o tractar de satisfer les demandes del seu editor que vol publicar notícies objectives però sensacionalistes. Trijya segueix el viatge de Avdhut, des de la seva ciutat natal a l’Índia rural, el qual s’enfronta als seus propis somnis sense saber si la gran ciutat li acollirà.

Akshay Indikar. El cineasta indi prové d’una família nòmada i va estudiar a l’Institut de Cinema i Televisió de l’Índia, a Pune. Trijya és el seu debut com a director, que es va estrenar al Festival Internacional de Cinema de Xangai el 2019, on va ser nominat en les categories de Millor Pel·lícula, Millor Director i Millor Director de Fotografia a l’Asian New Talent Award. La pel·lícula va participar en nombrosos festivals internacionals. Actualment, està treballant en la seva nova pel·lícula Sthalpuran.

Dissabte 17 d’abril de 2021, 20.00 h

Khanaur | Dir. Gurvinder Singh | 2019 | 100 ‘| VOSE | Índia | drama

Kishan, de disset anys, un bon noi d’un poblet a l’Himàlaia ajuda a la seva àvia i la seva mare, escolta al seu pare i guanya diners extra treballant en un restaurant per a turistes. Però sent la crida del món exterior. Ell sap que mudar-se a la gran ciutat no està exempt de riscos per les històries de presó i abús que escolta dels amics que tornen. La família de Kishan intenta dissuadir dels seus plans. El taller de fusteria del seu pare ofereix una vida segura, encara que predictible.

Gurvinder Singh és un director de cinema indi, millor conegut per les seves pel·lícules en llengua punjabi, Anhe Ghore Dóna Daan i Chauthi Koot (La Quarta Direcció), que es va estrenar al Festival de Cinema de Venècia i Cannes respectivament. Gurvinder va ser alumne de l’Institut de Cinema i Televisió de l’Índia (FTII) a Pune, on va estudiar cinema i es va graduar al 2001. Va viatjar pel Panjab entre 2002 i 2006, vivint amb nòmades i documentant balades populars i narracions orals. Va realitzar el seu primer documental Pala. El 2005, va ser convidat pel cineasta indi d’avantguarda Mani Kaul per ser el seu assistent per a una classe magistral a la FTII, fet que el va portar a estrènyer la seva amistat amb el cineasta, que es va convertir en el seu mentor. Posteriorment, va traduir i va publicar un llibre de converses de Udayan Vajpeyi amb Mani Kaul, titulat Uncloven Space. La seva última pel·lícula és Infiltrator, protagonitzada per Veer Rajwant Singh.

Més informació

26/01/2021

Dissabte 30 de gener al dissabte 17 d’abril a les 20.00 h

Cinemes Girona
Carrer de Girona, 175
Barcelona

Preu entrada: 4,5 euros
Preu abonats i socis dels Cinemes Girona: 3 euros

Casa Àsia, ImagineIndia i Cinemes Girona.