11/12/2021 | | Activitats > Cinema

Les paraules clau per a aquest cicle són vida quotidiana i cultura d’origen, tal i com es representen a les cinematografies dels països dels quals procedeixen els títols que hem seleccionat per a aquest cicle. L’Índia, l’Iran, Hong Kong, la Xina, Nepal i Singapur es miren als miralls que el cinema crea a través de les múltiples imatges que contribueixen a les narratives reunides en aquesta mostra. Les respectives pel·lícules que es projectaran tenen en comú les dates de producció –totes són de 2020 i 2021– i totes es caracteritzen pel gènere dramàtic que les defineix.

La vida que ens queda és un enunciat amb què es volen abastar els conflictes que es deriven dels corresponents relats i els desenllaços no sempre esperats que se succeeixen en aquestes filmografies. D’una banda, el cinema iranià és molt present en aquesta selecció amb tres títols, igual que ho està a l’Asian Film Festival Barcelona i a la programació relitzada al llarg de l’any. D’altra banda, les produccions de Hong Kong, la Xina i l’Índia també tenen un paper molt rellevant en aquest cicle perquè, malgrat el volum més baix de pel·lícules, es tracta de títols que el públic apreciarà per la seva temàtica. I, finalment, cal esmentar també els títols de Singapur i del Nepal que hem afegit a aquest programa per la seva aportació a aquesta vida que ens queda.

PROGRAMACIÓ

Dissabte 11 de desembre del 2021, a les 20h

The Reversed Path (Masir-e Makus) | Iran | Dir: Abolfazl Jalili | 2020 | 98′ | Drama

L’Emkan és un adolescent de 17 anys que no ha vist el seu pare durant molts anys i la mare del qual treballa fins a altes hores de la nit en una fàbrica. Ell té una petita càmera de vídeo i decideix fer una pel·lícula per fer un gir a la seva vida rutinària. Encara que Emkan no és gaire competent, fa tot el possible per assolir el seu objectiu. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Oficial de l’AFFBCN 2021.

Nascut el 1957 a Saveh, Abolfazl Jalili és escriptor i director. És considerat un dels membres de la nova onada iraniana, va començar fent cinema amateur amb 16 anys, i va fer més d’onze documentals, tres curts i dos migmetratges. El 1984, va començar a fer llargmetratges entre els quals es troben Hafez (2007), Gol Ya Pooch (2005), Abjad (2003), Delbaran (2001), Don (1998), La Gale (1989), Bahar (1986), que són només alguns dels més de quinze títols que ha fet al llarg de la seva trajectòria.

Dissabte 18 de desembre del 2021, a les 20h

I am Vasantrao | Índia | Dir: Nipun Dharmadhikari | 2020 | 180′ | Drama

Vasantrao és la biografia de l’inconformista clàssic indostaní Vasantrao Deshpande. Nascut en un poble de Vidarbha, Maharashtra i després criat sense cap ajuda per la seva mare a Nagpur, la vida de Vasantrao és un llenç d’esdeveniments emocionants. Esdeveniments que van donar forma a la seva vida i, finalment, a la música. Inclou la seva única amistat amb P.L. Deshpande i Begum Akhtar, la vida a Indian Military Accounts, aprenent música a Lahore fins a la seva destinació a la frontera d’Indoxina durant la guerra de 1962, o actuant a Katyaar Kaljaat Ghusli, l’obra que el va convertir en una força a tenir en compte. La pel·lícula intenta mostrar la història desconeguda de Vasantrao per entendre com va arribar a ser conegut com a Pandit Vasantrao Deshpande. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Oficial de l’AFFBCN 2021.

Nipun Dharmadhikari és cineasta, escriptor i actor. Va obtenir un Premi Nacional per Dhappa, la pel·lícula amb què va fer el seu debut com a cineasta. Encara que treballa principalment a marathi, la seva llengua materna, Nipun també escriu i dirigeix en hindi. Tot i la seva dedicació al cinema, no ha deixat el món del teatre, on segueix dirigint i actuant en marathi i en anglès.

Dissabte 8 de gener de 2022, a les 20h

Stoma | Hong Kong | Dir: Kit Hung | 2020 | 94′ | Drama

Abans de perdre la batalla contra el càncer, la icona cultural Julian Lee va deixar un guió autobiogràfic basat en la seva experiència de la malaltia. El director Kit Hung dóna vida al guió set anys després de la tràgica mort de Lee. La vida d’Alex, un jove fotògraf gai, fa un tomb quan li diagnostiquen un càncer peritoneal. Abandonat pel seu germà i per un amant amb qui manté una relació inestable, Alex ha de suportar amb autèntica resiliència un tractament llarg i tortuós, que l’obliga a fer-se una estoma que provocarà una pèrdua dolorosa de la seva identitat sexual. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Panorama de l’AFFBCN 2021.

Kit Hung es va graduar amb un màster de Belles Arts a l’Escola d’Art de l’Institut de Chicago. És professor a l’Acadèmia de Cinema de la Universitat Baptista de Hong Kong i està estudiant el doctorat a Goldsmiths (London University). El seu primer llargmetratge, Soundless Wind Chime (2009), va ser un dels tres finalistes nominats al premi Teddy al Berlinale. Stoma és la seva segona pel·lícula.

Dissabte 15 de gener de 2022, a les 20h

The Badger | Iran | Dir. Kazem Mollaje | 2020 | 93′ | Drama

Just abans del segon matrimoni de Soodeh Sharifzadegan, el seu fill d’11 anys, Matiar, és segrestat. Després d’un gran esforç, Soodeh es veu obligada a demanar els diners del rescat al seu exmarit, Peyman. Després de l’alliberament de Matiar, Soodeh, curiosa, s’adona que tot plegat era un pla del seu fill per fer que el seu pare tornés a casa. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Panorama de l’AFFBCN 2021.

Kazem Mollaie va començar a fer cinema amb un curtmetratge anomenat From Game to… el 1999. Mollaie es va llicenciar en Direcció Cinematogràfica a la Universitat de Soore de Teheran el 2005. Ha estat membre de diverses organitzacions, com la Societat de Cine Jove d’Iran (IYCS ), l’Aliança Iraniana de Gremis Cinematogràfics (Khaneh Cinema) i membre de la Junta Directiva de l’Associació de Curtmetratges d’Iran (ISFA). És conegut pel seu primer llargmetratge anomenat Kupal (2017) i per curtmetratges com Delete (2011) i Minus (2009).

Dissabte 22 de gener de 2022, a les 20h

A Love Unknown | Singapur | Dir: John Clang | 2020 | 82′ | Drama

Una dona a Nova York i la seva filla abandonada a Singapur, que lluiten alhora contra la depressió i l’existencialisme, busquen un canvi a les seves vides per poder superar els pensaments suïcides. Min és la dona, una escriptora amb un bloqueig creatiu. La seva nèmesi imaginària la turmenta i se sent inquieta per les relacions fallides amb el seu pare i el seu amant anterior. En un altre racó de la Terra hi ha la seva filla Renée, a qui no coneix. Renée treballa en un nou projecte artístic per bregar amb la finalitat sobtada del seu matrimoni. En el transcurs de quatre dies els seus malsons, obsessions i il·lusions desentranyen la interconnexió entre mare i filla en la lluita diària per sobreviure. Mentrestant, l’estructura invisible d’un univers paral·lel mostra una destinació diferent. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Panorama de l’AFFBCN 2021.

John Clang és un artista visual de Singapur que treballa a cinema i fotografia. Radicat a Nova York des de fa gairebé dues dècades, el seu art combina la realitat dual de les ciutats globals alliberades dels confins del temps i de la geografia. Les seves obres són a la col·lecció permanent del Museu d’Art de Singapur i al Museu Nacional de Singapur. El 2018 va fer la seva primera incursió al cinema amb Their Remaining Journey, que es va estrenar al Festival Internacional de Cinema de Ròterdam.

Dissabte 29 de gener de 2022, a les 20h

One Second Champion | Hong Kong | Dir: Chiu Sin-hang | 2020 | 98′ | Drama

Tinyan va aconseguir 15 minuts de fama quan era petit gràcies al seu poder màgic: poder veure un segon del futur. Tot i això, va acabar convertint-se en un adult víctima del potencial que no va saber aprofitar. Es guanya la vida treballant en un bar per tirar endavant el seu fill com a pare solter. Però, quan el propietari d’un gimnàs de boxa en decadència percep el poder sobrenatural de Tinyan, pensa que hi podria recórrer per recuperar el negoci. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Especial de l’AFFBCN 2021.

Chiu Sin-hang es va graduar a l’Escola de Cinema i Televisió de l’Acadèmia de les Arts Escèniques de Hong Kong. És cantant, actor, guionista i director. El 2017 va guanyar el premi HAF del Fòrum de Finançament de Pel·lícules de Hong Kong Àsia i va codirigir Vampire Cleanup Department amb Anthony Yan. One Second Champion és la primera pel·lícula que dirigeix en solitari.

Dissabte 5 de febrer de 2022, a les 20h

Mahanagar (One Night in Kathmandu) | Nepal | Dir: Mohan Rai | 2021 | 70′ | Drama

Una noia porta una nit un home ferit a l’hospital per un accident que passa a prop d’on eren ella i un noi que amb prou feines coneix, a Kàtmandu. La noia, una poeta frustrada, és víctima d’un estat depressiu que la sumeix a la incomunicació i ni tan sols li permet respondre als gestos amables del desconegut. Ella torna al seu poble l’endemà al matí després d’anys de constants conflictes a la ciutat. El noi, guia turístic de l’Índia, està de viatge per Kàtmandu i també se n’anirà al matí. Ells se’n van per separat de l’hospital quan arriben els familiars de l’home accidentat, però es troben novament de manera inesperada. Aquesta pel·lícula va formar part de la Secció Especial de l’AFFBCN 2021.

Mohan Rai va estudiar a l’Acadèmia d’Arts i Ciències Audiovisuals de Kàtmandu, Nepal, i a l’Acadèmia Asiàtica de Cinema i Televisió de Noida, Índia. Ha escrit i dirigit curtmetratges, documentals i vídeos promocionals i educatius. El seu documental Sakhi es va projectar el 2013 a la quarta edició del Festival de Cinema Nepalès de Toronto. Un altre documental seu, Anjali: How Long Can Someone Live in Other’s Skin, es va projectar el 2016 a la setena edició del Festival Internacional de Cinema Queer, KASHISH Mumbai, Índia, ia la quarta edició del Festival Internacional de Cinema pels Drets Humans de Nepal. Mohan també escriu sobre cinema, fa ressenyes i ha editat dues publicacions sobre cinema.

Dissabte 12 de febrer de 2022, a les 20h (En el marc de l’ANY NOU XINÈS)

Bipolar | Xina | Dir: Queena Li | 2021 | 111′ | Drama

Una noia arriba a Lhasa sola per peregrinar, però una «llagosta màgica multicolor» consagrada per altres persones altera les seves intencions. Sense pensar-ho dues vegades, decideix tornar la llagosta a l’oceà, i això la porta a recórrer mitja Xina. Durant el viatge, es creua amb molts personatges i experiències interessants. Alhora, els records, els somnis i les al·lucinacions sorgeixen al seu pas de forma intermitent. El viatge per alliberar la llagosta arriba al final de forma inesperada. I la protagonista arriba al lloc més secret del cor. Aquesta pel·lícula va guanyar el premi a millor pel·lícula de la Secció Discoveries de l’AFFFBCN 2021.

Queena Li (1985, Xina) va estudiar comunicació i producció cinematogràfica a la Universitat York St John del Regne Unit, i direcció cinematogràfica a l’Acadèmia de Cinema de Pequín. Ha escrit, dirigit i produït quatre curtmetratges, un dels quals, Wall, va ser nominat a diversos festivals de cinema nacionals i internacionals, inclòs el XiNing The First Youth Film Festival, l’American International Film Festival, el California International Shorts Festival i el Macau International Movie Festival. Li també dirigeix comercials i vídeos musicals.

Dissabte 19 de febrer del 2022, a les 20h

Walnut Tree | Iran | Dir: Mohammad Hossein Mahdavian | 2020 | 100′ | Drama

La història es basa en fets reals que van tenir lloc el 1987. Sardasht, una ciutat kurda a la frontera entre l’Iran i l’Iraq, juntament amb diversos llogarets a les àrees circumdants són atacades amb armes químiques per les forces iraquianes. Ghader, un vilatà de la zona i la seva dona embarassada, així com els seus tres fills petits, queden exposats als productes químics i pateixen lesions. La situació al poble i les ciutats circumdants és caòtica. Ghader ha de tractar de mantenir la seva família amb vida sense lajuda de ningú. Aquesta pel·lícula va guanyar el premi a millor pel·lícula de la Secció Especial de l’AFFFBCN 2021.

Mohammad Hossein Mahdavian va néixer el 1981 a Babol, Iran. Es va graduar a la Universitat de Soore amb una llicenciatura en cinema i televisió en direcció. Màster en producció de la Universitat de Radiodifusió d’Iran. Standing in the Dust va ser la millor pel·lícula al Festival de Cinema Fajr 2015. Per segona vegada, va rebre el premi el 2016 per Les aventures del migdia.

11/12/2021
Dissabte 11 de desembre al dissabte 19 de febrer a les 20.00 h
Cinemes Girona
Carrer de Girona, 175
Barcelona
Preu entrada: 4,5 euros
Preu abonats i socis dels Cinemes Girona: 3 euros
Casa Àsia, amb la col·laboració de Cinemes Girona, Create HK, Hong Kong Economic and Trade Office of Brussels, HK International Film Festival Society, Irimage, Conselleria Cultural de l’Ambaixada de la R.I de l’Iran en Espanya i Farabi Foundation.