23/04/2021 | | Activitats > Política i societat
Activitat tancada
Consulta la nova oferta formativa aquí: www.casaasia.cat/formacion

El budisme ha despertat un gran interès a Occident en les últimes dècades i gaudeix d’un creixenta apogeu. Cada vegada són més els centres de meditació oberts i les persones que aprecien els beneficis que la meditació porta a les seves vides.

Ara bé, què és el budisme? Quines van ser els seus primers ensenyaments? En què consisteix la filosofia de vida que proposa? Aquí tornem a l’origen i ens acostem al budisme primitiu de forma teoricopràctica. Aquest curs es dedica a introduir la filosofia budista tal i com és exposada en les escriptures més antigues del budisme, el Cànon en llengua pali.

L’objectiu és fer una lectura experiencial dels conceptes fonamentals del budisme. Ens centrarem en les anomenades Quatre Nobles Veritats, ensenyaments centrals del budisme que es presenten com una teràpia duta al patiment humà. Es tractarà de veure-operant en la nostra vida diària: d’observar com sorgeixen la insatisfacció, la tensió o el conflicte, què els origina, i quines són les actituds i les pràctiques que condueixen a la seva superació.

Metodologia:

S’exposarà la filosofia del budisme primitiu acudint a alguns dels seus textos més representatius, i es duran a terme exercicis dissenyats per facilitar una comprensió personal de les idees exposades.

Continguts:

  • Primera sessió – Samsara i nibbana com a. experiències quotidianes
    Breu meditació inicial: atenció a la respiració.
    Text: Bahiya (Udāna I, 10).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: anar a la sensació nua.
  • Segona sessió – Primera Noble Veritat: el patiment I
    Breu meditació inicial: atenció a l’olor.
    Text: cula-saccaka-sutta (Petit Sermó a Saccaka).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: el dolor pur davant del dolor apropiat.
  • Tercera sessió – Primera Noble Veritat: el patiment II
    Breu meditació inicial: atenció al so.
    Text: Alagaddupama-sutta (Sermó sobre el símil de la serp).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: atenció als cinc agregats en acció.
  • Quarta sessió – Segona Noble Veritat: l’origen del patiment I
    Breu meditació inicial: atenció a la vista.
    Text: Mahā-saccaka-sutta (Gran Sermó a Saccaka).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: atestiguació de les reaccions automàtiques d’avidesa i aversió.
  • Cinquena sessió – Segona Noble Veritat: l’origen del patiment II
    Breu meditació inicial: atenció al tacte.
    Text: Mahā-Tanha-sankhaya-sutta (Gran sermó sobre l’aniquilació de la set)
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: observació de les dinàmiques kàrmiques.
  • Sisena sessió – Tercera Noble Veritat: acabar amb el patiment I
    Breu meditació inicial: atenció al gust.
    Text: Therīgāthā (Versos de monges venerables).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: meditació de la renúncia.
  • Setena sessió – Tercera Noble Veritat: acabar amb el patiment II
    Breu meditació inicial: atenció al cos (bast i subtil).
    Text: Māgandiya-sutta (Sermó a Māgandiya).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: conrear el goig d’existir.
  • Vuitena sessió – Quarta Noble Veritat: el camí que condueix a acabar amb el patiment
    Breu meditació inicial: atenció a les emocions.
    Text: Ambalaṭṭhikā-Rāhulovāda-sutta (Sermó a Rahula a Ambalaṭṭhikā).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: examen de les accions perjudicials i les accions beneficioses.
  • Novena sessió – Quarta Noble Veritat: el camí que condueix a acabar amb el patiment II
    Breu meditació inicial: atenció als pensaments.
    Text: Satipatthana-sutta (Sermó sobre els fonaments de l’atenció).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: notar la pròpia presència.
  • Desena sessió – Quarta Noble Veritat: el camí que condueix a acabar amb el patiment III
    Breu meditació inicial: atenció oberta.
    Text: Mettā-sutta (Discurs de l’amor benvolent).
    Exercici per a la comprensió experiencial del que s’ha vist en la sessió: el cultiu de la mirada benvolent.

NOTA: Les sessions d’aquest curs es gravaran, i s’enviaran d’ofici als alumnes que no vagin a les classes per ZOOM, a l’endemà d’haver-se impartit. Les classes es podran veure en línia (que NO descarregar-se) durant 7 dies, passats els quals deixaran d’estar disponibles.

Professora:

Teresa Gaztelu. Doctora en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid, amb la tesi: Una lectura del budisme antic des de la Pràctica filosòfica. Màster en Filosofia Contemporània per la Universitat de Paris I-Sorbonne. Llicenciada en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid. Curs de Formació i Entrenament de Filòsofs Assessors de l’ASEPRAF (Associació Espanyola per a la Pràctica i l’Assessorament Filosòfics) i en Assessorament Filosòfic sapiencial de la mà de Mónica Cavallé. Va ser professora del Seminari de filosofia budista que va oferir la Universitat Complutense de Madrid, així com de les assignatures Filosofies no occidentals, Antropologia i fenomenologia de les religions i del Seminari de recerca: Filosofia pràctica a la Universitat Pontifícia de Comillas a Madrid. Actualment és membre de l’equip formatiu de l’Escola de Filosofia sapiencial, imparteix conferències i cursos sobre filosofia per a la vida i sobre filosofies orientals i té una consulta d’Acompanyament filosòfic, la seva principal dedicació.

23/04/2021
23 d’abril al 25 de juny.
Divendres de 19.00 h a 21.00 h.
Inscripcions obertes.
Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.
Preu: 130 euros.
Casa Àsia