Les joves japoneses van créixer sota la pressió social que les forçava a convertir-se en mullers obedients. És a partir de la modernització cultural i industrial que es rebel·len davant del sistema japonès i posen en rellevància les seves necessitats com a persones que no acceptaven uns rols encotillats.
Aquest curs presenta la imatge de les joves estudiants delinqüents a la segona meitat dels anys 90, a més de la reacció masculina davant de l’emancipació femenina i la igualtat de gènere. I com, a més a més, s’han transformat en sentiments racials, conflictius, nostàlgics i fins i tot pornogràfics.
Continguts:
- El naixement duna nova era
Anàlisi dels factors inicials; reestructuració del sistema laboral japonès de postguerra, pèrdua de drets laborals i extensa recessió econòmica
La dona vista com a únicament útil en la cura de la llar
Les reaccions femenines davant del patriarcat, la força laboral i la moral nacional - Dones contra el sistema
La modernitat japonesa: tot estrenyent els rols de gènere
Rebuig del sector juvenil femení als encotillaments del sistema
Bans, delinqüència i prostitució - L’absència d’avenç masculí i la recessió econòmica
Els efectes de la bombolla econòmica financera de 1980
Joventut empobrida, solters paràsits i treballadors pobresç
La sistematització de la desigualtat basada en la discriminació de gènere i la consegüent ansietat generalitzada - El culte dels mitjans de comunicació envers les adolescents
Els mitjans massius reflectint una nova visió de les dones com a heroïnes i empoderades
Els animes més populars caracteritzant les noies com Bishōjo Senshi (Lluitadores)
El naixement de l’estereotip estigmatitzat de la dona egoista i assertiva: Las Gyaru (o Kogyaru) - Japanese Schoolgirl Inferno: una introducció a les cites compensades
Estudiants d’institut (Joshi Kosei) i les activitats lucrativa anomenades cites de compensació o cites compensades (Enjo-Kosai)
Els mitjans de comunicació japonesos i estrangers explotant la imatge sexualitzada de les adolescents
Aparició de produccions cinematogràfiques relacionades amb el gènere Kogal - Classe final i debat
Professora:
Marina Muñoz és graduada en Història de l’Art a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB (Universitat Autònoma de Barcelona) amb un Minor en especialització sobre Estudis Culturals Asiàtics a la Facultat de Traducció i Interpretació. Està acabant el Màster d´Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB. La seva investigació se centra en les representacions artístiques de la cultura japonesa fent especial èmfasi en els canvis culturals a la societat japonesa arran de la seva trobada amb Occident. Marina Muñoz és membre de l’Associació Cultural Japonesa. També és col·laboradora del Festival Matsuri i Sake Matsuri. A més a més, copresenta el podcast Supa Nippon, un podcast on un equip debat temes culturals de la societat japonesa. Ha publicat articles sobre cultura japonesa a Cultura Inquieta, Nokton Magazine, Pos Cultura i Japónpedia i la revista Eikyo.
Marina Muñoz ha impartit els cursos «Ankoku Butoh: entre la vida i la mort», «Manga i Anime al Japó de la postguerra: Astro Boy, heroi nacional», «L’erotisme a l’art japonès: del shunga a les arts visuals », «El Japó: Eroguro, el que és grotesc contra els tabús», «Shudo: l’homosexualitat al món samurai» i «L’Ukiyo-e i Warai-e: les estampes de riure i la paròdia en la cultura japonesa» a Casa Àsia.
30 de juny al 21 de juliol de 2022.
Dijous, de 19.00 h a 20.30 h CEST
4 sessions d’1,5 hores: total 6 hores.
Online. 24 hores abans de l’acte, les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.
Comprova la teva safata de correu no desitjat si no l’has rebuda.
Preu: 39 euros.
Casa Àsia lliurarà per correu electrònic un certificat d’assistència al curs a qui ho sol·liciti i que hagi assistit al 80% de les classes.