La creixent presència de directores japoneses a festivals internacionals de cinema contribueix a canviar com es percep el Japó, el seu cinema i les seves dones a la resta del món. Però l’etiqueta de “directora de cinema” (女性監督) segueix associant-se de vegades a estereotips de gènere. Aquesta ponència analitza el cas de Tanaka Kinuyo, la primera japonesa a dirigir regularment llargmetratges de ficció (sis entre 1953 i 1962) i la filmografia dels quals està sent revaloritzada mundialment en els últims anys, per explorar les narratives de gènere, autoria i nació que convergeixen en com es va parlar i se’n parla com a “dona directora”.
Paraules de benvinguda:
Rafael Bueno, director de Política, Societat i Programes Educatius, Casa Àsia
Presenten la sessió:
Dr. Blai Guarné i Dr. David Saurí, Màster Universitari en Estudis Globals d’Àsia Oriental (UAB)
Modera el debat:
Dr. Marcos Pablo Centeno-Martín, Universitat de València
Conferència a càrrec de:
Dra. Irene González-López, professora a Birkbeck, University of London
Biodata de la conferenciant:
La Dra. Irene González-López és professora a Birkbeck (Universitat de Londres) i research associada a la Kingston University. La seva investigació se centra en temes de gènere i sexualitat al cinema japonès, davant i darrere de la càmera. Després de viure vuit anys al Japó, Irene es va doctorar en Estudis de Cinema a la SOAS (Universitat de Londres). El 2018 va coeditar el primer llibre sobre Tanaka Kinuyo com a actriu i directora (Tanaka Kinuyo: Nation, Stardom and Female Subjectivity; juntament amb Michael Smith). Actualment està treballant en un llibre sobre la representació del treball sexual al cinema japonès i en un projecte sobre la directora Haneda Sumiko (amb Marcos Centeno, Alejandra Armendáriz-Hernández, i Ricardo Matos Cabo). Entre les seves publicacions: ‘Female Director’: Discourses and Practices in Contemporary Japan (2022, amb A. Armendáriz-Hernández); Marketing the panpan in Japanese popular cultura: youth, sexuality, and power (2018); The Profound Desire of the Goddess: Sexuality and Politics in The Insect Woman (2017); i Mizoguchi i els Últims Dies del Barri Roig (2016).
Segueix l’acte en directe:
Dimarts 25 d’abril a les 18.00 h a 19.00 h CEST
Online. 24 hores abans de l’acte, les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.
Comprova la teva safata de correu no desitjat si no l’has rebuda.
Activitat gratuïta.