15/09/2022 | Actualitat

L’Asian Film Festival Barcelona/AFFBCN, el festival de cinema asiàtic d’autor, compleix aquest any 2022 la desena edició, i se celebrarà del 26 d’octubre al 6 de novembre. Cinemes Girona, Phenomena, CaixaForum i Zumzeig són les seus d’aquest any per a les projeccions de cinema presencials, mentre que la plataforma FILMIN ho serà per a les sessions en línia.

Aquest certamen especialitzat en cinema asiàtic segueix fidel als seus orígens ja que presenta una programació que inclou més d’un centenar de pel·lícules procedents d’uns 25 països de la regió d’Àsia i el Pacífic, on el relat històric, les qüestions de gènere i el drama en totes les seves facetes omplen de contingut la proposta cinematogràfica d’aquesta edició.

AFFFBCN 2022 abasta una extensió geogràfica que va des de l’Àsia Central, amb la participació de cinematografies procedents de dos ex repúbliques soviètiques, Kazakhstan i Kirguizistan, a les quals se sumen  Iran, Mongòlia i Afganistan; Àsia Meridional està representada per Índia, Pakistan, Bangla Desh i Sri Lanka; el Sud-est asiàtic per les Filipines, Indonèsia, Tailàndia, Singapur, Laos, Cambodja i Vietnam; Àsia Oriental per Xina, Corea, Japó; i finalment el Pacífic per Austràlia i Nova Zelanda.

La sala Phenomena acollirà la pel·lícula inaugural del AFFFBCN 2022 el proper 26 d’octubre, amb la projecció de Sardar Udham (2021) del director indi Shoojit Sircar, que serà aquests dies a Barcelona convidat pel Festival. La seu central del AFFBCN  continuarà sent els Cinemes Girona, on es distribuirà la major part de la programació. La sala Zumzeig també s’estrena com a seu a l’edició d’aquest any. Betevé i B travel Experience també projectaran alguns llargmetratges.

El Festival presenta un total de 111 pel·lícules, incloent la inauguració i la clausura,  distribuïdes en cinc seccions, totes a concurs: Oficial (21), Oficial Panorama, (23), Discoveries (22) NETPAC (22) i Especial (21). Cadascuna compta amb els seus jurats corresponents integrat per directors, crítics de cinema i escriptors. L’AFFBCN concedirà quinze premis: a la millor pel·lícula, millor director i millor guió per a cadascuna de les seccions a concurs.

Per a la directora del AFFFBCN 2022, Menene Gras Balaguer “la desena edició del Festival vol ser tan representativa com sigui possible del cinema experimental i independent més recent del continent asiàtic, i malgrat destaquen algunes cinematografies com són les de l’Índia, l’Iran, la Xina o Corea del Sud també es projecten títols d’altres països asiàtics menys reconeguts o amb menor projecció”. 

Pel·lícula inaugural

Sardar Udham

Dir. Shoojit Sircar | India | 2021 | 162’ | Biogràfica

La pel·lícula que inaugura la desena edició del Festival, Sardar Udham, dirigida pel cineasta indi Shoojit Sircar, és un drama històric biogràfic sobre el revolucionari Sardar Udham Singh, lluitador per la llibertat del seu país. La pel·lícula narra la massacre de Jallianwala Bagh ocorreguda a la ciutat índia d’Amritsar el 1919, un fet decisiu per al moviment d’independència indi. A més, aquest any 2022 coincideix amb la celebració del 75è aniversari de la proclamació de l’Índia com a nació sobirana.

Sinopsi

Sardar Udham és una pel·lícula històrica que narra la vida del revolucionari Udham Singh. Un supervivent de la massacre de Jallianwala Bagh el 13 d’abril de 1919, on van morir assassinades 400 persones i en van resultar ferides 1000 més. Allà, el 13 de març de 1940, va assassinar el Vicegovernador Michael O’Dwyer, que va estar darrere de la massacre al Punjab, per venjar les vides dels seus estimats companys.

Biografia del director

Shoojit Sircar és un director i productor de cinema de l’Índia nascut a Calcuta, Bengala Occidental el 1967[. Ha destacat a nivell internacional amb treballs com Yahaan (2005), Vicky Donor (2012) i Madras Café (2013), i produït Aparajita Tumi (2012). A més, és conegut per realitzar pel·lícules independents de fet, Aparajita Tumi és de fet una adaptació cinematogràfica de Dui Naari Haathey Torobaari, de Sunil Gangopadhyay.

Projecció

Dimecres 26/10, 19.15h | Phenomena Experience

Selecció de pel·lícules

Cloenda

The Drover’s Wife. The legend of Molly Johnson, (2021), dirigida per l’australiana Leah Purcell clourà el Festival. És un drama revisionista sobre la lluita d’una dona per tirar endavant els fills i la granja familiar davant l’absència del marit.

D’altres títols destacats

A més de les pel·lícules d’obertura i cloenda i de grans títols que incorpora l’edició d’aquest any com Broker (2022) del japonès ‘Hirokazu Koreeda o la coreana Decision to Leave (2022) de Park Chan-Wook, la direcció del Festival destaca altres pel·lícules com: When Pomegranates Howl, de Granaz Moussavi (Afganistan, 2020), My First Summer de Katie Found (Austràlia, 2020) i Lonesome de Craig Boreham (Austràlia, 2022), A Father’s Diary de Golam Mustofa (Bangla Desh, 2021), Return to Dust de Li Ruijun (Xina 2022), Manchurian Tiger de Geng Jun (Xina, 2021), Cassiopeia de Shin Yeon-Shick (Corea, 2022), Walker de Joel Lamangan (Filipines, 2021), Love After Love d’Ann Hui (Hong Kong, 2020), Seventeeners de Prithvi Konanur (Índia, 2022), Before, The & Now de Kamila Andini (Indonèsia, 2022), Bone Marrow de Hamid Reza Ghorbani (Iran, 2020), Gisoum de Navid Behtoe (Iran, 2021), Happiness d’Askar Uzabayev (Kazakhstan, 2022), The Sales Girl de Sengedori Janchivdorj (Mongòlia, 2022) Tomorrow I Quit de Bertrand Remaut (Nova Zelanda, 2021), Quickening de Haia Waseem (Pakistan, 2021), The Edge of Daybreak de Taiki Sakpisit (Tailàndia, 2021) i Blood Moon Party de Nguyen Quang Dung (Vietnam, 2020).

Casa Àsia compleix deu anys del festival a Barcelona 

Celebrar la desena edició de l’Asian Film Festival Barcelona constata un cert grau de maduresa en l’organització d’un festival d’aquestes característiques. Per a Menene Gras Balaguer, “la consolidació del  AFFFBCN ha estat possible gràcies a la confiança dipositada  per cineastes, distribuïdors i públics, però, sobretot, pel reconeixement a les institucions i empreses que li han donat suport any rere any.

Avui, Casa Àsia no només fa deu anys de festival, sinó que ofereix una programació setmanal (dissabtes a les 20h) durant tot l’any als Cinemes Girona, i manté una programació també setmanal (divendres a les 22h) a Betevé. D’altra banda, el Canal Casa Àsia de FILMIN compta amb uns tres-cents títols, representatius de la història recent i no tan recent del cinema asiàtic.

Des del 2014 el cartell de l’Asian Film Festival ha estat obra del reputat fotògraf Pierre Gonnord que ha cedit a Casa Àsia els drets d’imatge per tal que un dels seus emblemàtics retrats de persones d’origen asiàtic fos el cartell del Festival.  Aquesta col·laboració ha durat fins l’edició d’aquest any, i de cara al AFFFBCN del 2023 es convocarà un concurs les bases del qual es donaran a conèixer més endavant.

El premi al millor llargmetratge de la secció oficial de l’AFFFBCN en les edicions precedents ha estat atorgat en cinc ocasions a un llargmetratge xinès, dos a l’Afganistan, un a Corea del sud i un altre a l’Iran. Aquestes són les pel·lícules guardonades: 2011| Buddha Mountain |Li Yu | Xina; 2014| Wajma |Barmak Akram | Afganistan; 2015| Haemoo | Sung-Bo Shim | Corea del sud; 2016 | Mina Walking | Yosef Baraki| Afganistan; 2017| Ta’ang | Bing Wang | Xina; 2018| As is the purest white | Jia Zhangke | Xina; 2019| Resa | Alireza Motamedi | Iran; 2020| | Balloon | Pema Tseden | Xina i 2021| Anima | Cao Jinling | Xina.

10è Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN 2022

www.asianfilmfestival.barcelona

Dates: del 26 d’octubre al 6 de novembre
Sedes: Cinemes Girona, Phenomena, CaixaForum, Zumzeig i Filmin (online)
Contacte premsa: Sandra Costa  |  670 236 496  |  [email protected]
Director de Comunicació:  Josep Casaus  |  [email protected]
Quedan:
0
0
0
0
Days
0
0
Hrs
0
0
Min
0
0
Sec

Descàrregues per premsa

Compartir