08/06/2023 | Actualitat
Després de la bona acollida de l’any passat, el programa de Casa Àsia AFEX (Aprenem Famílies en Xarxa) ha tornat  a presentar-se a la Universitat Autònoma de Barcelona.

En concret, el passat 31 de maig tres grups AFEX dels Instituts Jonqueres (Sabadell), Les Termes (Sabadell) i La Ribera (Montcada) vasn assitir convidats a la Facultat d’Educació de la UAB per presentar el projecte AFEX a l’alumnat universitari dels graus d’Educació Primària i Educació Infantil, en el marc de l’assignatura d’Acollida Lingüística a l’Escola.

Aquesta trobada es va produir gràcies al treball col·laboratiu de Casa Àsia, GREIP (Grup de Recerca en Educació, interacció i plurilingüisme), FAPAES (Federació d’associacions de famílies d’alumnes d’estudis sufragats amb fons públics no universitaris de Catalunya) i els tres instituts.

A continuació reproduïm les experiències viscudes durant la jornada:

Les estudiants adultes, el voluntariat i les dinamitzadores dels tres grups AFEX vam sortir dels nostres respectius instituts i ens vam trobar a les 17:30 a la Plaça Cívica de la UAB. Estàvem entusiasmades ja que era la primera vegada que coneixíem altres participants d’altres grups del mateix projecte. En total érem 14 estudiants adultes de Pakistan, l’Índia, Bangladesh, Marroc i Equador, 4 voluntàries, una estudiant en pràctiques, i tres dinamitzadores. El camí cap a la Facultat d’Educació va estar ple de converses animades i rialles compartides, explicàvem les nostres experiències i expectatives per a la visita. Ens sentíem com una gran família que es dirigia cap a una nova aventura educativa. Amb una mica de nervis també, ja que hauríem de parlar en les llengües que estem aprenent davant de 50 futurs mestres.

Quan vam arribar a l’aula, les dinamitzadores van explicar que l’AFEX és un projecte d’educació intercultural i inclusiva basat en l’ensenyament de català, castellà i informàtica bàsica des de la llengua materna de les famílies migrades, amb l’objectiu d’apropar-les al funcionament del sistema educatiu català i promoure la seva integració. Es tracta d’un projecte d’Aprenentatge i Servei Comunitari (APS) que desenvolupa una metodologia plurilingüe i multinivell gràcies al suport de l’alumnat voluntari. A continuació, les voluntàries i estudiants adultes es van presentar. En acabar les estudiants universitàries, que estaven com a públic, ens van fer un gran aplaudiment, reconeixent l’esforç i el mèrit de les estudiants adultes per poder comunicar-se en les llengües que estan aprenent.

Tot seguit les participants AFEX ens vam repartir en 12 grups formats per les estudiants universitàries. En aquests grups, les estudiants del Grau que el curs vinent seran mestres, van entrevistar a les estudiants adultes, voluntàries i dinamitzadores AFEX. Els interessava molt conèixer la seva trajectòria migratòria i la seva experiència amb el sistema educatiu català com a famílies de l’alumnat nouvingut. Volien saber que pensaven de l’aula d’acollida i demanaven suggeriments i recomanacions per millorar l’ensenyament. També van mostrar un gran interès pel projecte AFEX i van plantejar diverses preguntes sobre les metodologies utilitzades, els resultats obtinguts i els reptes a què ens enfronten. La interacció entre les participants dels grups AFEX i les estudiants universitàries va ser molt enriquidora, ja que es van compartir idees i perspectives diferents sobre l’ensenyament de les llengües.

Posteriorment, aprofitant que l’aula té dues pissarres separades, vam dividir la classe en dos grups i vam fer un taller d’ensenyament de llengua urdú un altre d’àrab. En aquest taller eren les participants AFEX les que ensenyaven a les futures mestres. Amb això vam aconseguir invertir els rol, fent que les futures mestres es posessin a la pell de les persones nouvingudes que estan aprenent una llengua totalment diferent de la seva. També va permetre destacar la importància de preservar i promoure la diversitat lingüística a Catalunya.

Després d’aquest taller vam tornar als petits grups de les entrevistes i les futures mestres ens van oferir un recorregut per la universitat, ensenyant -nos els diferents espais i explicant el seu dia dia a la universitat. Els hi va agradar molt perquè l’alumnat voluntari ( alguns fills i filles de les estudiants adultes) aviat hauran de triar quins estudis postobligatoris fer. I això és una molt bona manera d’engrescar-les a optar pels estudis universitaris i engrescar-los a seguir estudiant.

Finalment, vam tornar a l’aula i vam posar en comú que ens havia semblat aquest intercanvi, mentre que degustàvem el deliciós menjar que havien portat les participants AFEX. La conclusió va ser que és fonamental la col·laboració entre institucions educatives i projectes com l’AFEX per aconseguir una educació inclusiva i de qualitat.

Compartir