07/11/2023 | Actualitat

La pel·lícula Evil does not exist, dirigida pel director japonès Ryusuke Hamaguchi, ha guanyat el premi a la millor pel·lícula de la secció oficial de l’Asian Film Festival Barcelona . Així ho ha decidit el jurat d’aquesta onzena edició que s’ha celebrat del 25 d’octubre al 5 de novembre i ha presentat un centenar de pel·lícules de prop de 25 països de la regió d’Àsia-Pacífic.

El director iranià Farhad Delaram s’ha endut el premi a millor direcció pel seu film Achilles i el millor guió ha estat per la pel·lícula de l’Índia Declaration de Mahesh Narayanan.

També han estat guardonades com a millor pel·lícula Only The river Flows del director xinès Wai Shujun en la categoria Oficial-Panorama, Opponent del director iranià Milad Alami en la categoria Discoveries, The Baseball Player del director filipí Carlo Obispo en la categoria NETPAC i Peafowl del director coreà Byun Sung-bin en la categoria Especial.

L’AFFBCN 2023 ha atorgat 15 premis per a les seccions a competició: Oficial, Oficial- Panorama, Discoveries, Netpac i Especial.Un cop concedits els premis, la pel·lícula The Royal Hotel de la directora australiana Kitty Green ha tancat l’onzena edició de l’Asian Film Festival Barcelona als Cinemes Girona

PALMARÈS ASIAN FILM FESTIVAL BARCELONA 2023

SECCIÓ OFICIAL

Jurat format per Javier Martín-Domínguez (president), José Félix Collazos, Kamyar Mohsenin i Andrea Rodríguez

MILLOR PEL·LÍCULA

Evil does not exist del director japonès Ryusuke Hamaguchi per la seva capacitat per a fer créixer i mutar orgànicament un relat sobre les relacions entre éssers humans i amb la pròpia naturalesa, convertint aquesta última en un personatge més. Per la seva capacitat de mostrar la complexitat amb gran senzillesa a través d’un personal ús de recursos com el so, la cambra i la paraula.

MILLOR DIRECCIÓ

L’iranià Farhad Delaram ha rebut el premi a la millor direcció per Achilles per la seva originalitat i exploració de noves formes d’expressió -com el simbòlic- per a denunciar la realitat de la lluita de les dones a l’Iran, i per la seva valentia en endinsar-se en laberints perillosos per a retratar una societat silenciada.

MILLOR GUIÓ

Declaration del director hindú Mahesh Narayanan s’ha emportat el premi al millor guió per la seva capacitat per a narrar la descomposició d’una parella i l’enfocament punxant i directe del rol de la dona en un context corrupte; i per la seva reivindicació d’una ètica comuna enfront de solucions individualistes en un món amb crisi de valors, aguditzada per la pandèmia.

SECCIÓ PANORAMA

Jurat format per Esteban Andueza (president), Nieves Martin Díaz, Jean Marie del Moral, Biel Mesquida i Esteve Soler

MILLOR PEL·LÍCULA

Only The River Flows del director xinès Wei Shujun, per una estructura tant inventiva com transgressora i una atmosfera pertorbadora, carregada d’imatges poètiques que atrapen magistralment l’espectador en un conflicte sense resolució.

MILLOR DIRECCIÓ

Goliath del director del Kazakhstan Adilkhan Yerzhanov, per una posada en escena inventiva i magistral, tarantiniana en el millor dels sentits, que ofereix una metàfora sobre la violència completament contemporània i una fotografia excepcional.

MILLOR GUIÓ

Green Night de la xinesa Han Shuai, per una història valenta, extravagant i estranya, amb un sentit de l’humor surrealista i una original tesi sobre el plaer que s’atreveix a barrejar la cultura xinesa i coreana.

SECCIÓ DISCOVERIES

Jurat format per Aránzazu Núñez (presidenta), Briccio Santos, Teodoro Granados, Aditya Bhattacharya i Julián Sánchez

MILLOR PEL·LÍCULA

Opponent del director iranià Milad Alami, per narrar amb una facilitat i empatia admirables la complexitat de l’experiència vital del personatge principal, Iman, en superposar una multiplicitat de capes narratives la complexitat de les lluites diverses que lliura: emocional, física, familiar, econòmica, política, sexual, moral. Una història contundent i contemporània, una actuació i direcció fenomenals que mantenen a l’espectador involucrat de principi a fi.

MILLOR DIRECCIÓ

Zere del director del Kazakhstan Dauren Kamshibayev, per la manera en què captura de manera contemporània una tragèdia clàssica, gairebé arquetípica. D’una gran bellesa i una atenció en la composició excepcionals, el detall que es posa en el desenvolupament dels personatges, la producció, la fotografia i el guió apel·len a la contundència des de la senzillesa. Aquesta pel·lícula evidencia el poder de la bellesa per a explicar-nos i commoure’ns una vegada i una altra amb l’experiència humana.

MILLOR GUIÓ

The Gift de la directora del Kirguizistan Dalmira Tilepbergen, per retratar de manera excepcionalment senzilla una experiència de vida singular que, malgrat ser en una terra exòtica, ens és sempre pròxima i evoca l’universal; les batalles del quotidià, les expectatives de la societat, els rols que se’ns imposen, les escletxes de llibertat que ens busquem, la innocència i saviesa inherents a les diferents etapes de la vida. Una trama senzilla amb un arc narratiu efectiu.

SECCIÓ NETPAC

Jurat format per Sandra Sotelo (presidenta), Álvaro González i Natalia Díaz

The Baseball Player del director filipí Carlo Obispo, per abordar de manera efectiva diversos temes delicats: la guerra, els nens afectats per aquesta, l’esport com a mitjà per a allunyar als nens de la violència i el conflicte entre els somnis i el supòsit deure. Treballada amb delicadesa, evitant la foscor, la violència o el drama excessiu. No obstant això, la pel·lícula ha aconseguit transmetre l’atmosfera tràgica subjacent i la imminent contesa armada, que culmina en un final sobtat i inesperat i magistralment dirigit.

El jurat també ha atorgat dues mencions especials als films Women from Rote Island del director indonès Jeremias Nyangoen i God’s Gift de la directora del Kirguistán Asel Zhuraeva.

SECCIÓ ESPECIAL

Jurat format per Eugenio Rivera (presidente), Sandra Mur, Qazi Abdur Rahim, Yeung Hiutung i Adriano Calero

MILLOR PEL·LÍCULA

Peafowl del director coreà Byun Sung-bin, per tractar-se d’una proposta que destaca el conflicte entre modernitat i tradició, evitant el maniqueisme. El jurat destaca la seva bona posada en escena secundada per l’ús eficaç de la fotografia i la música.

MILLOR DIRECCIÓ

Jet Lag de la directora xinesa Zheng Lu Xinyuan, per la poètica i maduresa de la seva pel·lícula. Per la seva valentia, sinceritat i coherència a l’hora de mostrar la particularitat d’una família xinesa (la seva), la pandèmia i la guerra.

MILLOR GUIÓ

My Name is Gulpilil de la directora australiana Molly Reynolds, aconsegueix establir un diàleg entre el passat i el present d’una figura llegendària de la cultura aborigen australiana que davant la seva mort imminent es presenta amb sorprenent dignitat.

En la seva onzena edición l’AFFBCN s’ha celebrat a les sales dels Cinemes Girona, Phenomena, CaixaForum, Zumzeig, iManifesta 15, i en format en línea a Betevé i FILMIN.

L’Asian Film Festival 2023 ha comptat amb el suport de l’Institut de Cultura de les Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Hong Kong Economic and Trade Office, Fundació Institut Confuci Barcelona, Ambaixada d’Austràlia, Japan Foundation i Catalunya Film Festivals, entre d’altres.

Casa Àsia agraeix a tots aquells que han fet possible la celebració d’aquesta edició de l’AFFBCN i reitera el seu compromís perquè Barcelona compti cada any amb un festival que reculli la millor filmografia procedent d’Asia i el Pacífic.

Compartir