11/03/2022 | Actualitat
En la població escolar a Catalunya podem observar que durant el període de l’educació obligatòria la presència dels nois i noies de famílies migrades, d’entre 12 a 15 anys, és elevada, però els mateixos joves, més tard als 17–19 anys quan han acabat el 4t d’ESO, abandonen els estudis i comencen a afrontar els desafiaments de la vida adulta. Aquesta constatació ens fa pensar que segurament molts d’aquests adolescents no continuen estudiant perquè no han aconseguit treure’s l’ESO amb èxit o que les seves famílies no coneixen les possibilitats d’estudis a l’abast dels seus fills i filles després d’acabar l’ESO.

Durant aquest trimestre del curs 2021 i 2022, des de FAPAES i Casa Àsia es van organitzar xerrades sobre els estudis postobligatoris en el context dels programes AFEX – Aprenem Famílies en Xarxa i AFFM- Activitats Formatives per a Famílies Migrades als 23 centres que participen en aquests programes, gràcies al suport del Pla Barcelona Interculturalitat de l’Ajuntament de Barcelona i de la Secretaria d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya. La xerrada, amb traducció a diverses llengües asiàtiques i al darija, es dirigeix als estudiants adults dels nostres programes (en bona part familiars dels alumnes dels centres) per engrescar-los a homologar els seus estudis en origen i a fer estudis professionalitzadors aquí, si els cal; però sobretot perquè a l’estar ben informats podran assessorar millor als seus fills i filles sobre les diferents oportunitats. També s’ha convidat a la resta de famílies diverses d’aquests centres educatius, repartits per la geografia catalana.

Es va utilitzar el format digital per dur a terme aquesta activitat i per tal de garantir la màxima assistència i participació de les estudiants dels grups, es va fer durant l’horari de la seva classe. El ponent, en Lluís Vila de la Fapaes, es va connectar de manera virtual per impartir la xerrada mentre les participants estaven físicament a l’aula.

En la sessió informativa, les famílies d’origen cultural divers, van poder preguntar els seus dubtes i expressar tota mena d’inquietuds sobre els estudis superiors. Es van explicar les diferents opcions que té l’alumnat després de l’ESO, els tipus de batxillerat, quin és el batxillerat que cal triar segons el què es vulgui estudiar a la universitat, quins Programes de Formació i Inserció (PFI) hi ha, informació sobre beques, els cicles formatius que es poden fer i l’homologació de títols, entre d’altres.

S’han fet un total de 13 sessions, en grups reduïts per tal de facilitar que es fessin preguntes. Hi han participat més de 150 estudiants adultes dels programes AFEX/AFFM. Aquest format ha aconseguit un alt grau de satisfacció dels usuaris, majoritàriament mares, fet que ens fa pensar que hi ha un gran interès per part de les famílies per estar més informades sobre els possibilitats d’estudis postobligatoris a casa nostra i sobre les possibles homologacions d’estudis fets en els seus països d’origen.

A continuació compartim de les xerrades (en català, urdú i darija) per tal que es pugui fer arribar a famílies dels vostres centres educatius que parlen aquestes llengües i tenen els seus fills i filles a 3r, 4rt d’ESO i Batxillerats.

Ume Aiman ([email protected])

Imma Llort i Juncadella ([email protected])

Compartir