21/01/2022 | Actualitat
El 24 de gener se celebra el Dia Internacional de l’Educació, data proclamada per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) amb l’objectiu de conscienciar a tot el planeta de la importància de l’educació de qualitat i a l’abast de tota la població com un dret.

En els grups dels programes AFEX (Aprenem Famílies en Xarxa) i AFFM (Activitats Formatives per a Famílies Migrades) de Casa Àsia i la Fapaes hem fet una activitat per abordar la temàtica del dret a l’educació des dels drets humans.

Hem après que els drets humans sorgeixen de les necessitats humanes bàsiques. Així doncs, de la necessitat de menjar en surt el dret a una alimentació sana i equilibrada, de la necessitat d’aprendre en surt el dret a l’educació. I és responsabilitat dels governs assegurar que tota la població del seu país tingui garantit tots els drets humans, tot i que ja sabem que ni tots es compleixen, ni a tot arreu. Un exemple és al dret a l’educació, que aquí és a l’abast de pràcticament tothom però encara ara hi ha molts països on l’educació és un privilegi d’una part de la població només (excloent-hi les nenes i dones o les persones pobres).

Per això és tan important reivindicar que l’educació al llarg de la vida és un dret humà i un dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides en l’agenda 2030. L’educació de qualitat ha de ser accessible a totes les persones, independentment del seu origen cultural i geogràfic, del seu gènere i dels seus recursos econòmics.

Després de fer un repàs sobre els 30 drets humans de la Declaració de la ONU vam fer un joc de representació corporal, on les estudiants adultes i voluntàries havien de representar (a través de imatges estàtiques) característiques del sistema educatiu del seu país d’origen. Es van compartir experiències personals relacionades amb l’educació en origen i el que saben sobre com és l’educació als centres educatius de la societat d’acollida. Aquesta activitat va permetre que les estudiants adultes i les alumnes voluntàries dels instituts participants donessin la seva opinió i debatessin les similituds i diferències entre sistemes educatius.

Les estudiants adultes també van parlat sobre la importància i desig que tenen, la majoria d’elles, per millorar els seus coneixements i sobretot per aprendre català i castellà i sentir-se més autònomes en les tasques del seu dia a dia. Pensen que l’educació dóna eines per aconseguir un futur millor per a les seves famílies i per a elles mateixes. Totes desitgem que ells seus fills i filles estudïin molt i puguin triar què volen ser de grans, ja que elles no ho han pogut fer per les circumstàncies que els ha tocat viure.

Finalment, per tal de encoratjar als seus fills i filles a seguir estudiant després de l’ESO, els cal informació sobre les diferents possibilitats i més si tenim present que assessorar els seus descendents sobre els estudis a seguir, és una responsabilitat dels progenitors en les cultures i societats asiàtiques. Per aquest motiu durant aquest mes estem oferint xerrades sobre estudis post obligatoris amb traducció a llengües asiàtiques per a les famílies dels 30 centres on duem a terme els programes AFEX i AFFM, esmentats anteriorment i que compten amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.

Compartir